actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th October 2012, 10:24
J*lle.Dekkers J*lle.Dekkers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 64
Maagdelijke bevalling van haai in dierentuin

Maagdelijke bevalling van haai in dierentuin

Een vrouwelijke Californische zwelhaai, die sinds 2001 zonder partner rondzwemt in de Zoo van Leipzig, heeft een nakomeling gekregen. De haaienbaby werd op 25 oktober geboren, meldt de zoo.
Een dergelijke geboorte is mogelijk door de zogenaamde partenogenese of maagdelijke voortplanting. Afhankelijk van hormonen wordt de bevruchting van een eicel gesimuleerd, waarna ze begint te delen en zich ontwikkelt zich zo tot een nieuw organisme.

De partenogense werd volgens de zoo al bij andere haaiensoorten vastgesteld, maar bij zwelhaaien was deze soort van voortplanting nog niet gekend. De kleine haai is bovendien de eerste gekweekte nakomeling van deze eierleggende haaiensoort in Europa.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetens...ierentuin.dhtml ,29/10/12

Eigen mening:
Ik wist dat parthenogenese kon voorkomen bij sommige schaaldieren, reptielen, insecten, vissen, amfibieën. Dat deze haai hier ook aan doet lijkt me echter niet ideaal. Als men kijkt naar de variatie die men hierdoor verliest, lijkt me geslachtelijke voorplanting veel beter voor de nakomelingen. Anders zullen de nakomelingen zwak worden voor bijvoorbeeld veranderingen in hun leefomgeving,... . Ook iets bijzonder hieraan is dat de nakomelingen allemaal vrouwelijk zullen zijn wat me wel logisch lijkt. Vele soorten kunnen hun geslacht later veranderen door hormonen. Maar buiten dat allemaal vind ik het wel een mooie vondst om nu te weten dat deze haaiensoort dus ook aan parthenogenese kan doen.

Laatst aangepast door J*lle.Dekkers : 30th October 2012 om 12:42.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.