actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th October 2015, 13:18
Jill.V*rstrepen Jill.V*rstrepen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Kessel
Posts: 109
Partnergeweld gebeurt vooral bij jongeren

Partnergeweld komt het vaakst voor bij jonge koppels tussen 18 en 35 jaar. En dan gaat het niet alleen om fysiek geweld maar ook om psychisch geweld, meldt Het Nieuwsblad. Schelden of overdreven controleren wordt door jongeren vaak niet als een probleem gezien, zegt Sofie De Neve van vrouwenbeweging Viva-SVV.

Uit cijfers van de politie blijkt dat fysiek geweld lang niet de enige vorm van partnergeweld is. In de helft van de gevallen gaat het om psychische geweld. Met een nieuwe campagne willen vrouwenverenigingen Zij-kant, Viva-SVV en de vzw Zijn pschychisch geweld vroeg detecteren.

"Het gaat vooral om verbaal geweld: roepen, schelden, vernederen", aldus Vera Claes van Zij-kant. "Of je partner controleren in alles wat hij of zij doet." Vaak begint psychisch geweld 'onschuldig', het is dan ook van belang om het vroeg op te merken.

Met een 'relatietest' willen de vrouwenbewegingen nagaan of er iets fout zit in de relatie van jongeren.

Bron: De Morgen, http://www.demorgen.be/binnenland/p...geren-a2486111/

Datum: 11/10/2015

Eigen mening: Het is heel erg dat er nog zoveel partnergeweld voorkomt en dat het dan vooral gebeurt in een heel jonge leeftijdscategorie. Het begint vaak bij uitschelden of overdreven controleren. Je kan wel eens een meningsverschil of een ruzie hebben met je partner en dan de verkeerde dingen zeggen, maar uitschelden gaat wel een stapje te ver. Iemand die zijn partner overdreven controleert in alles wat hij of zij doet, kan natuurlijk ook niet gezond zijn voor de relatie. Persoonlijk vind ik dat deze persoon dan geen vertrouwen heeft in zijn partner en om een relatie te laten werken is dit toch wel belangrijk. Zoals ze in dit artikel zeggen, wordt dit vaak niet als een probleem gezien. Toch is het belangrijk om dit te melden, want vaak begint het allemaal heel ‘onschuldig’. Iemand die agressief kan zijn in woorden, kan ook wel eens fysiek geweld gebruiken. Ik vind het dus een zeer goed idee dat er verenigingen zijn die hier een campagne rond willen voeren, want het is heel belangrijk om dit te stoppen voor het te laat is of erger wordt.

Laatst aangepast door Jill.V*rstrepen : 11th October 2015 om 13:36.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th October 2015, 15:25
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Partnergeweld vooral bij jongeren

Net zoals Jill vind ik het goed dat er acties zullen ondernomen worden om partnergeweld te voorkomen en te 'behandelen'. Vroeger sprak men enkel over partnergeweld als het om fysiek geweld ging, nu wordt psychisch geweld hier ook toe gerekend. Dit vind ik goed, want woorden kunnen evenveel pijn doen als daden. Ik ben benieuwd hoe de campagnes uitgevoerd zullen worden. Het lijkt mij zelfs een goed idee om een thema-dag rond de preventie van partnergeweld in te plannen in het secundair onderwijs bij leerlingen van de tweede graad. Op deze leeftijd hebben een heel aantal leerlingen al eens een vriendje of vriendinnetje gehad. Wat zijn de signalen van partnergeweld? Waarom doen mensen aan partnergeweld? Welk effect heeft het op het slachtoffer? Komt het eerder voor bij vrouwen of bij mannen (of bij allebei)? Dit zijn vragen die er zeker in verwerkt moeten worden. Hoewel het allemaal onschuldig begint, kan het altijd escaleren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.