actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd April 2016, 10:06
amina.j*cops amina.j*cops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: zoersel
Posts: 85
Helft van vrouwen nog nooit betrapt op snelheidsovertreding

Vijftien procent van de Belgische automobilisten heeft het afgelopen jaar een snelheidsboete in de bus gekregen. Dat blijkt uit de Mobiliteitsbarometer van VAB. Vooral mannen laten zich vangen, want bijna de helft van de bevraagde vrouwen bleef tot nu buiten schot. “Dat komt omdat ze minder kilometers doen en behoedzamer zijn in het verkeer”, zegt verkeerspsycholoog Ludo Kluppels.

Of het nu door een flitspaal, mobiele radar of trajectcontrole is: we worden massaal geflitst. Uit een enquête van mobiliteitsorganisatie VAB bij 2.000 Belgen blijkt dat bijna één op zeven chauffeurs het afgelopen jaar een snelheidsboete in de bus kreeg.

Vooral mannen hebben een te zware voet. Slechts 27 procent van hen zegt nog nooit een boete gekregen te hebben tegenover 47 procent van de vrouwen. “Vrouwen leggen over het algemeen minder kilometers af”, zegt Ludo Kluppels, verkeerspsycholoog bij het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV). “Het is ook de aard van de man om iets meer risico te nemen op de weg. Vrouwen zijn doorgaans rustiger en behoedzamer in het verkeer.”

VAB houdt elk jaar een gelijkaardige enquête maar het is de eerste keer dat we zicht krijgen op het aantal snelheidsovertreders. Uit cijfers van de federale politie weten we wel dat er in 2014 1.364.549 boetes zijn uitgeschreven voor overdreven snelheid. Hoeveel keer dezelfde persoon een overtreding beging, weten we niet.

“Vijftien procent snelheidsovertreders is een cijfer dat op het eerste zicht doet schrikken”, zegt Tom Brijs, mobiliteitsexpert van de UHasselt. “De laatste jaren zijn er wel veel flitspalen en controles bijgekomen waardoor de pakkans is vergroot. Dat zal er zeker mee te maken hebben.”

Slechts 2 procent trajectcontrole

Uit de Mobiliteitsbarometer blijkt ook dat de meeste snelheidsovertredingen worden vastgesteld door een mobiele (68 procent) of vaste flitser (24 procent). Trajectcontroles vertegenwoordigen amper 2 procent. Maar dat zouden er meer moeten worden.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160402_02216123
Eigen mening: Ik vind het zot hoeveel snelheidsovertreders zijn, zeker omdat dit enkel maar gaat over diegene die tegen de lamp gelopen zijn. Daarnaast zijn er volgens mij ook nog een heel aantal die gewoon nog nooit geflitst zijn. Maar als zoveel mensen zich niet aan de opgelegde snelheid houden, is het dan niet logisch dat er in ons land zoveel ongelukken gebeuren? Als iedereen zich aan de snelheid zou houden, dan zou het als chauffeur veel gemakkelijker zijn de rest van het verkeer in te schatten en zullen er volgens mij ook minder ongelukken gebeuren.

Laatst aangepast door amina.j*cops : 3rd April 2016 om 10:15.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th May 2016, 20:58
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Snelheidsovertredingen

Mijn mening komt overeen met de mening van Amina. Waarom rijden mensen zo snel? Willen ze indruk maken? Willen ze laten zien wat ze kunnen? Gaat het om de kick? Willen ze aan zichzelf bewijzen wat ze kunnen? Geeft het hen zelfvertrouwen? Zijn mensen graag 'badass'? Voelen ze zich er veiliger bij? Zijn ze te laat vertrokken? Zijn ze te bang om lang onderweg te zijn? Denken ze dat ze niet geflitst kunnen worden? Er zijn zoveel redenen die mensen verzinnen om te snel te kunnen rijden. Persoonlijk rijd ik nooit te snel, ik heb dan ook nog nooit een boete gehad. Ik vind dat je jezelf moet houden aan de snelheidsbeperkingen, ze zijn er niet zomaar. Ik zou het mezelf bijvoorbeeld nooit vergeven als ik iemand zou aanrijden omdat ik te snel reed. We moeten ook het goede voorbeeld geven aan onze kinderen. Als we zelf altijd te snel rijden, zullen onze kinderen het naar de toekomst toe ook doen. Als ze dan omkomen in een verkeersongeval omdat ze te snel reden, zal je jezelf eeuwig schuldig blijven voelen. Ik hoop dat er ooit een tijd komt dat mensen zich verantwoordelijk voelen en deze verantwoordelijkheid ook willen opnemen. Dit is een utopische gedachte, maar elke persoon die gesensibiliseerd kan worden is een persoon die zich (meer) aan de verkeersregels zal houden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th May 2016, 21:12
Janne.V*rbeeck Janne.V*rbeeck is offline
Janne Verbeeck
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 77
Helft van vrouwen nog nooit betrapt op snelheidsovertreding

Ik kan me ook vinden in wat Amina zegt: ik schrik van de hoge cijfers. Ik rijd zelf nog maar twee jaar met de auto en ik heb zelf nog nooit een boete ontvangen. Ook mijn ouders hebben er maar zelden eentje ontvangen. Deze cijfers zijn hoog, en het gaat dan inderdaad maar over de personen die tegen de lamp lopen. Wat andere chauffeurs doen op plaatsen waar geen flitspalen staan of waar geen trajectcontrole is, dat weten we niet.
Wat de verkeerspsycholoog aangeeft als reden over mannen die meer boetes halen dan vrouwen, vind ik wat kortzichtig. Mannen zijn macho's, ze durven meer, ze nemen dus meer risico's in het verkeer. Vrouwen rijden minder met de wagen en zijn twijfelaars en dus veel voorzichtiger. Volgens mij zit er toch meer achter.
Dat ter zijde, denk ik ook dat we deze cijfers niet snel gaan zien dalen. Snelheidsovertreders zullen niet stoppen met te snel rijden omdat ze hier maar een relatief kleine som geld voor moeten betalen. Ze hebben dit er als het ware voor over. Naar mijn mening kunnen hier strengere en meer gepaste straffen voor gekozen worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.