actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2010, 11:44
Lieselotte.Busch Lieselotte.Busch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 87
1 arts op 5 had ooit seks met patiënt - "misbruik stijgt verder"

Ruim 7 procent van de psychiaters 4 procent van de gynaecologen heeft ooit een patiënt seksueel misbruikt. Dat blijkt uit Nederlands onderzoek. De situatie is in Vlaanderen niet anders.

“We horen steeds meer verhalen van vrouwen die jarenlang verkracht werden door een hulpverlener”, vertelt cardiologe Lieve Van Ermen van Medical Women’s Association, tevens LDD-politica. Onderzoeken uit de VS, Canada en Nederland, waar de artsen zelf bevraagd werden naar hun seksuele omgang met patiënten, geven aan dat misbruik vaak voorkomt.

Volgens sommige studies bekent bijna één op de vijf artsen (17%) dat ze ooit seks hadden met een patiënt. Van Ermen: “Meestal zijn de daders mannen en de slachtoffers vrouwen, maar er is ook misbruik door vrouwelijke hulpverleners. Vaak zijn hun slachtoffers ook vrouwen”.

Anoniem meldpunt
Slachtoffers van een arts hebben nog steeds de grootste moeite om dit misbruik aan te klagen. Velen zijn bang niet geloofd te worden. Een anoniem meldpunt voor seksueel misbruik door hulpverleners staat bovenaan de verlanglijst. Ook de vrouwelijke artsenvereniging Medical Women’s Association en de Vrouwenraad dringen daarop aan.

Bron: www.gva.be

Mening:

Ik heb dit bij cultureel-maatschappelijk staan omdat de meeste mensen in onze maatschappij toch wel snel naar de dokter gaan. We vinden het ook niet erg dat dokters van het andere geslacht zijn of niet. Dit is al lang geen taboe meer.

Ik vind het absoluut niet kunnen dat dokters misbruik maken van hun positie. En al zeker niet dat psychiaters dit doen. De mensen die naar een psychiater gaan hebben al genoeg problemen. Ze moeten deze mensen helpen niet verder de put in duwen.

Wat mij ook opvalt is dat er vooral vrouwelijke patiënten worden lastig gevallen. Ik vind dat ze hier dringend werk moeten maken van een anoniem meldpunt. Zodat de mensen die dit hebben meegemaakt hun verhaal kunnen vertellen. Ik hoop dat de vrouwen die dit meemaken niet teruggaan naar deze dokter/psychiater/... En dat ze zich niet schamen. Zij hebben niets misdaan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th December 2010, 12:00
JoBo JoBo is offline
Jolien.Bogaerts
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 18
Dit vind ik heel erg nieuws. Een dokter of een psychiater zou normaal gezien een vertrouwenspersoon moeten zijn en als ze dan zo'n dingen doen profiteren ze van het vertrouwen dat de mensen in hen hebben. Ik hoop dat dit nieuws andere mensen niet wantrouwig maken tegenover hun dokter want als je je dokter niet kan vertrouwen is dat wel heel erg. Zoals Lieselotte al zei mensen die naar een dokter of psychiater gaan hebben meestal al problemen genoeg en dit zouden ze niet nog een keertje erger moeten maken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.