actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2012, 13:19
Daan.Nijs Daan.Nijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Retie
Posts: 42
Noordelijke IJszee stilaan omgevormd tot vuilnisbelt

De hoeveelheid plasticafval stijgt zelfs in de Arctische diepzee. Dat hebben wetenschappers van het Alfred Wegener Instituut voor Pool- en Zeewetenschappen (AWI) met de hulp van speciale onderwatercamera's bij het diepzee-observatorium "Hausgarten" bewezen.

In 2002 konden de vorsers ongeveer een procent vuilnisresten op de opnames zien, in 2011 ontdekten ze al rond de twee procent afval op de foto's. "De Arctische Oceaan of Noordelijke IJszee en vooral dan het diepzeegebied gold lange tijd als een afgelegen, nagenoeg onaangetaste regio van de Aarde", aldus de wetenschappers. Juist daarom is de waargenomen stijging bedenkelijk.

De hoeveelheid vuilnis rond het AWI-diepzeeobservatorium in het oostelijk deel van de Fram Straat (tussen Groenland en Spitsbergen) gelijkt inmiddels veel op de hoeveelheid die in diepzeetroggen voor de Portugese hoofdstad Lissabon gevonden wordt, aldus AWI-biologe Melanie Bergmann in Bremerhaven.

Het rapport werd online in het vakblad Marine Pollution Bulletin gepubliceerd. Bergmann evalueerde ongeveer 2.100 foto's van de zeebodem rondom het diepzeeobservatorium. Een vanop afstand bestuurd camerasysteem zweefde op 2.500 meter diepte anderhalve meter boven de zeebodem en maakte foto's van de grond.

De beelden zouden eigenlijk veranderingen in de biodiversiteit van bewoners van de diepzee zoals zeekomkommers, haarsterren en garnalen documenteren. De foto's leverden echter ook bewijzen voor de toenemende vervuiling van de diepzee. De herkomst van het vuilnis is met de hulp van de foto's niet te achterhalen, maar volgens Bergmann speelt de terugloop van het ijs een rol.

"De laag zee-ijs in het Noordpoolgebied werkt normaal gezien als een barrière". Sinds de ijslaag regelmatig krimpt, is het scheepvaartverkeer serieus toegenomen. "We merken inmiddels driemaal meer privéjachten op en tot 36 maal meer vissersboten in deze regio dan voor 2007".

Deze ontwikkelingen kunnen voor levende wezens in de diepzee gevaarlijk worden, schrijven de wetenschappers. Plasticafval kan dieren verwonden, vergiftigen en zelfs de biodiversiteit veranderen. Bergmann en haar collega's willen hun werk aan dit onderwerp nu uitbreiden. Ze willen onderzoeken hoe groot de belasting van de Noordpoolzee met micro-plasticpartikelen is. Die ontstaan, als plasticafval onder invloed van UV-licht en golven in nietige deeltjes worden afgebroken.

Bron: demorgen.be
22/10/12, 16u55

Mening:
Het is jammer dat de mens blijft vervuilen. Alweer vele nieuwe slachtoffers ten gevolge van ons gedrag. Het is niet echt verrassend dat nu ook, door het smelten van de polen, het afval zover begint te reiken. Door de zeestromingen en toenemende drukte in die gebieden (vissers, plezierjachten). Ik vind zoiets steeds jammer, en er wordt naar mijn mening veel te weinig gedaan aan de afvalproblematiek. Het is weer de typische mentaliteit van wachten tot er iets erg gebeurt en het te laat is. voordat deze mentaliteit veranderd zal er helaas maar weinig gebeuren tegen zulke vervuiling. Ik vraag me soms af of de groten des aarde wel weten wat de gevolgen van zoiets zijn en of men wel beseft waarmee men bezig is. Ik heb hier zelf vaak mijn twijfels over.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.