actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th January 2014, 12:49
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Steeds meer Belgen niet tevreden over geslacht

Aantal Belgen dat van geslacht wil veranderen in tien jaar verdrievoudigd

Vorig jaar heeft het UZ Gent 113 transgenderpatiënten, mensen die van geslacht willen veranderen, behandeld. Hun aantal is daarmee op tien jaar tijd verdrievoudigd, zegt het ziekenhuis vandaag in Het Nieuwsblad en De Standaard.
"De drie jaren daarvoor telden we gemid¬deld 77 patiënten per jaar", zegt professor Guy T'Sjoen, coördinator van het genderteam van UZ Gent, het ziekenhuis dat het merendeel van de Belgische transgenderpatiënten behandelt. "In de jaren negentig hadden we zo'n 17 patiënten per jaar, in de jaren 2000 al 27. We zagen meer dan een verdriedubbe¬ling in tien jaar tijd"

Die opmerkelijke toename leidt ook tot lange wachtlijsten bij het ziekenhuis. Wie een transgenderoperatie wil ondergaan, moet twee jaar geduld oefenen. Zelfs een eerste afspraak met de psycholoog kan tot vier maan¬den duren. "Frustrerend voor de mensen die bij ons terechtkomen", zegt T'Sjoen. "Want voor ze ons bellen, hebben ze meestal al een heel parcours doorlo¬pen en weten ze al zeer goed wat ze willen."

"Transgenders zijn veel zichtbaar¬der in de samenleving, waardoor het taboe kleiner wordt", zo verklaart T'Sjoen de duidelijke toename. "De omstandigheden zijn ook beter dan vroeger: er is juridisch al meer geregeld, de chirurgie staat verder. En er is het internet, waar mensen sneller informatie vinden."

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...ievoudigd.dhtml
Datum: 06/01/2014 om 5u23.

Mening

Het aantal Belgen dat van geslacht wil veranderen is in tien jaar verdrievoudigd. Dit verbaast mij niet. Toch is de reden hiervoor niet voor iedereen duidelijk. Ik kan mij ook een aantal redenen bedenken voor dit fenomeen. Wat ik wel denk, is dat we ons niet moeten toespitsen op één bepaalde reden, volgens mij is het een samenloop van verschillende redenen.

Eén van de redenen die ik mij kan voorstellen is dat er vroeger net zoveel mensen waren die van geslacht wouden veranderen als nu. Enkel was er vroeger geen mogelijkheid toe. Denk maar aan 30 tot 50 jaar geleden. Er heerste toen nog een serieuze taboe op zo’n onderwerpen. Nu is dit minder tot op sommige plaatsen verdwenen. Het is daarom een minder grote stap voor deze mensen om zich te uiten. Het is nog steeds een moeilijke stap, maar minder groot als vroeger.

Een andere reden die ik mij kan voorstellen is dat alles verandert, zowel natuurlijk als cultureel. De samenstelling van de lucht verandert, er worden steeds meer hormonen gebruikt bij vleesdieren, landbouwers gebruiken meer pesticiden en herbiciden,… . Dit allemaal komt in ons lichaam terecht, of we dit nu willen of niet. Al deze veranderingen kunnen ervoor zorgen dat ons lichaam hierop reageert. Als onze hersenen hierop reageren bestaat de kans dat er bijvoorbeeld steeds meer mensen niet tevreden zijn met hun geslacht. Ze willen anders zijn. Signalen in de hersenen geven dan aan dat ze anders kunnen zijn door een ander geslacht aan te nemen.

Er spelen nog veel meer factoren mee, het is aan de wetenschap om dit allemaal te onderzoeken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:37.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.