actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2014, 00:23
Mies.H*ndrickx Mies.H*ndrickx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2014
Locatie: Wechelderzande
Posts: 8
Treinvakbond ASTB: ‘Geen andere keuze dan staken’

Treinvakbond ASTB: ‘Geen andere keuze dan staken’


'We hebben veel begrip voor de verontwaardiging van sommige reizigers, en verontschuldigen ons voor de hinder, maar we hadden geen andere keuze dan te staken vandaag.' Dat heeft Marcos Reynhout, Vlaams verantwoordelijke van het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB), gezegd op een persconferentie aan het Zuidstation in Brussel.

Volgens het ASTB heeft de helft van de treinbestuurders van de NMBS aan de staking deelgenomen.

'We hebben sinds september tien vergaderingen gehad met de NMBS-directie over onze eisen, maar ze blijven doof en blind', zegt Reynhout. De eisen van het ASTB gaan onder andere over een barema-aanpassing (zeg maar loonsverhoging), en een vereenvoudiging van het ingewikkelde premiesysteem.

Volgens Reynhout is een op de drie treinbestuurders lid van het ASTB. 'Wij worden afgeschilderd als een kleine, Waalse vakbond', zegt Reynhout. 'Maar we tellen in Vlaanderen toch al zo’n 500 leden op een totaal van 1.200 à 1.300 in het hele land.'

Loonschalen

De treinbestuurders vragen een aanpassing van de loonschalen, omdat ze 'een veeleisend beroep hebben met veel verantwoordelijkheden en zware verplichtingen', zegt Arthur Mercier, voorzitter van het ASTB. 'We willen dat het loon de specificiteit van het beroep weerspiegelt.'

'Acht jaar geleden is beslist om de loonsopslag waar treinbestuurders recht op hadden pas na 18 jaar toe te kennen in plaats van na 12 jaar', verduidelijkt Reynhout. 'Dat komt neer op een loonverlies van 9.000 euro op acht jaar tijd. Daarnaast is er het fameuze premiesysteem van de spoorwegen, dat is uitgeroeid tot een complex systeem waar niemand nog wijs uit raakt, en dan is er nog de monitorvergoeding die een treinbestuurder krijgt als hij een jongere collega opleidt. Die willen we optrekken van 7 naar 28 euro. Ten slotte mag het driejaarlijkse examen voor de hercertificering geen invloed hebben op de premies.'

Egoïstisch?

Tot daar de eisen. Maar de actie roept toch heel wat vragen op bij het grote publiek. Is het niet erg egoïstisch om opslag te vragen in tijden van besparingen, waarbij aan iedereen offers gevraagd worden? Is een bijkomende stakingsdag bovenop de reeks provinciale actiedagen en de nationale stakingsdag niet wat teveel van het goede? En jagen de stakers de klanten van de NMBS niet weg van het spoor en recht de auto in, met zo nog meer files als gevolg?

'Met het schaamrood op de kaken moet ik bekennen dat we zelf niet blij zijn met de hinder die onze actie veroorzaakt', zegt Reynhout. 'Maar we staan met de rug tegen de muur. Dan blijft niets anders over dan staking als actiemiddel. Sommigen zeggen: ‘Er is toch al die staking van volgende maandag, volstaat het niet om daaraan deel te nemen?’ Daarop zeg ik, dat onze actie zou verdrinken in het algemene protest. Daarom dus de afzonderlijke actiedag van vandaag. Die was al lang aangekondigd. De treinbestuurders doen dit niet voor hun plezier: ze verliezen een dag van hun salaris en ze krijgen hiervoor ook geen syndicale vergoeding.'

'Bijzonder jammer'

De NMBS reageert erg teleurgesteld op de actie.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141211_01423818
Datum: 11/12/2014

Eigen mening:
Ik begrijp dat de treinbestuurders niet tevreden zijn met hun lonen of werkomstandigheden, maar naar mijn mening is dit erg egoïstisch. In het artikel wordt al gezegd dat het niet correct is dat zij loonsverhoging vragen, terwijl er overal in het land bespaard moet worden. Hier ben ik het volledig mee akkoord, iedereen moet zijn steentje bijdragen, ook vind ik het volstrekt fout dat ze middenin alle provinciale en nationale stakingsdagen er zelf nog één plannen, het is als werknemer de laatste tijd al moeilijk genoeg om ergens te geraken. Deze staking vind ik persoonlijk niet gepast en ik begrijp dat de NMBS hier niet achter staat.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.