actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th October 2010, 20:19
Jasmien.Mertens Jasmien.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wuustwezel
Posts: 97
Eén op de acht Vlamingen leeft onder armoedegrens

Eén op de acht Vlamingen leeft onder armoedegrens
28/10/10, 15u28

Vlaanderen is een welvarende regio, maar toch leven 780.000 Vlamingen met een inkomen onder de armoedegrens, dat is één op de acht. Dat blijkt uit de cijfers van de Vrind-studie van de Vlaamse regering. Bijna een Vlaming op zes geeft aan moeilijk de eindjes aan elkaar te kunnen knopen.

Vergeleken met de andere landen in Europa scoort Vlaanderen vrij goed op het vlak van armoede en sociale uitsluiting. Toch zeggen 900.000 Vlamingen dat ze moeilijk rondkomen. Vooral alleenstaanden, eenoudergezinnen, laagopgeleiden en migranten lopen een verhoogd risico om in armoede te verzeilen. Armoede vertaalt zich in achterstelling op alle domeinen van de samenleving: op de arbeidsmarkt, in het onderwijs, op het vlak van gezondheid, sociaal leven en vrije tijdsbesteding.

Mensen in armoede hebben doorgaans een slechtere gezondheid. Een vijfde van de totale Vlaamse bevolking rookt en tien procent van de Vlaamse mannen drinkt te veel, maar het rookgedrag en het alcoholgebruik neemt af. Een almaar groter probleem is overgewicht. De helft van de Vlamingen weegt te veel om gezond te zijn.

Armoede vertaalt zich ook op het vlak van vrijetijdsbesteding. Eén op de vijf Vlamingen zegt zich geen vakantie te kunnen permitteren. Mensen die lager op de sociale ladder staan en laagopgeleid zijn doen ook minder aan cultuur en sport en lezen minder kranten. Televisie bereikt het best alle sociale lagen van de samenleving. Meer dan de helft van de Vlaamse huishoudens beschikt over digitale televisie. (belga/sps)

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...oedegrens.dhtml

Ik vind het zeer opvallend dat het armoedecijfer in Vlaanderen zo hoog ligt. Dit terwijl België in het algemeen toch een welvarend land is. De overgrote meerderheid van de Vlamingen is zich er niet bewust van dat er zoveel mensen rondlopen die in armoede leven.
Het valt, denk ik, vaak ook niet op. Die mensen proberen een zo normaal mogelijk leven te lijden. Het probleem is dat ze in onze maatschappij niet dezelfde kansen aangeboden krijgen om hun leven fatsoenlijk op te bouwen. Het Matteüseffect zorgt dan dat de verdeling tussen arm en rijk nog versterkt en vergroot wordt. De armen worden steeds armer en de rijken worden rijker. De economische crisis versterkt dit effect alleen maar.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th October 2010, 21:28
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
BHV, de financieringswet, de rand rond Brussel, de geldtransfer, de asielproblematiek. Allemaal zeer belangrijke onderwerpen. Maar misschien zouden politici hier best eens iets aan doen. 1 op 8 Belgen, ik schrik hier van
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st November 2010, 10:12
sarah.renders sarah.renders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Vlimmeren
Posts: 108
Net als Jens denk ik dat de aandacht van onze politici afgeleid wordt door de grote dossiers, zoals BHV, de financieringswet,... Ik schrik toch wel wanneer men beweert dat 1 op de 8 Vlamingen onder de armoedegrens leeft! Dames en heren van de politiek, is het niet veel belangrijker om zaken als dit aan te pakken dan maanden te discuteren over BHV? Niet enkel het feit dat 1 op de 8 Vlamingen in armoede leeft deed me schrikken, ook van de gevolgens die hieraan te wijten zijn schrok ik. De gezondheid van de mensen die onder de armoedegrens leven is slechter, net zoals deze mensen weinig reizen en zich minder met cultuur bezig houden dan mensen die niet in armoede leven. Ik dacht dat armoede in Vlaanderen niet zo frequent aanwezig is en zulke gevolgen heeft, hier moet iets aan gedaan worden!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 1st November 2010, 11:00
LissevM LissevM is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Oostmalle
Posts: 78
1 op 8, dat is inderdaad veel. Ergens schrok ik er van... maar ergens ook helemaal niet. Alles is in prijs gestegen in vergelijking met vroeger. Waar is de tijd dat je in Aldi een volle winkelkar kon kopen voor 2500 bef?
Als je nu iets koopt & dan nog enkel het broodnodige, ben je al gemakkelijk meer als 75 euro kwijt voor een kar. De prijzen van het brood blijven ook maar stijgen. € 1,80 - € 1,90 - € 2,00.
Als alles zo blijft stijgen, kan ik wel begrijpen dat er mensen onder de armoedegrens leven. Plus kijk eens naar de prijzen van scholen?
Als je u kind wil laten verder studeren, mag je al 500 euro ophoesten en dan heb je het studiemateriaal nog niet ... Indien men dan 3 kinderen thuis heeft is dat meer dan een maandloon dat er aangaat enkel voor inschrijvingen.
Dit geldt natuurlijk als het gezin niet in aanmerking komt voor een studiebeurs.
Huishuur, afbetaling van verschillende leningen, maandelijkse telefoonkosten, elektriciteit, water... En zo kan ik nog wel even blijven opsommen.
Een gezin heeft maandelijks een heleboel kosten.
Als dit allemaal blijft stijgen, zou het mij niet verbazen dat het armoede-aantal ook blijft stijgen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.