actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th October 2011, 11:21
valerie.burgers valerie.burgers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: olen
Posts: 33
Honderd slachtoffers zakkenrollers per dag

Honderd slachtoffers zakkenrollers per dag

Nog nooit zijn er in ons land zoveel mensen bestolen door zakkenrollers. Daders zijn vooral rondtrekkende benden die in groepjes opereren en steeds meer minderjarigen inschakelen. De jongste dader die werd opgepakt was nauwelijks acht jaar.


De strijd tegen rondtrekkende dadergroeperingen mag dan een prioriteit zijn voor de federale politie, toch blijft het aantal gevallen van zakkenrollerij of gauwdiefstallen stijgen. In de eerste drie maanden van 2011 waren er 9.204 feiten tegenover 8.069 in dezelfde periode vorig jaar en 7.637 in 2009. Over het volledige jaar 2010 werden 33.358 gevallen vastgesteld of 2.000 meer dan in 2009.

Daders zijn vooral uit op geld en op juwelen en werken volgens politiediensten ook almaar professioneler. Ze werken meestal in groep en geven de buit onmiddellijk door.

Opvallend is dat zakkenrollers steeds jonger worden. De bendeleiders, die met de grootste winst gaan lopen, weten dat minderjarigen die worden opgepakt toch snel worden vrijgelaten omdat ze door het gerecht zowel als dader worden beschouwd maar ook als slachtoffers van mensenhandel.

Bron:
Gazet Van Antwerpen
29/10/2011


Eigen mening
Ik vind het erg verontrustend om te zien dat steeds meer jonge kinderen hierin betrokken worden.
Deze kinderen horen - zoals elk kind van hun leeftijd - naar school te gaan om vervolgens alle kansen te krijgen, om later te kunnen functioneren in de maatschappij.
De volwassenen hebben dan ook een voorbeeldfunctie tegenonver de kinderen. Al gauw zullen de kinderen dit als normaal beschouwen en zal het moeilijker zijn dit probleem nog aan te pakken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd November 2011, 13:41
Wannes.Daems Wannes.Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 32
Ik vind dit ook een zeer verontrustende kwestie. Naar mijn mening kan er op zich niet echt veel aan gedaan worden. De meeste van deze jongeren zijn waarschijnlijk in dit soort milieu geboren. Het is een vicieuze cirkel waar ze negen kansen van de tien niet meer uitgeraken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd November 2011, 14:46
katelijne.uytterhoeven katelijne.uytterhoeven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 64
Ik vraag me af of men geen onderzoek kan doen naar waarom deze dieven almaar jonger en professioneler worden. Als men steeds de gevolgen bestrijdt maar niet naar de oorzaak gaat zal het niet veel helpen vrees ik. En als men de oorzaak kent kan men er iets aan gaan doen. Ik kan me voorstellen dat deze problemen vaak voortvloeien uit de slechte thuissituatie van de jongeren, of met het feit dat ze niet naar school kunnen en zich dus vervelen. Als men deze jongeren zou kunnen helpen zou er volgens mij ook veel minder diefstal zijn. Ook denk ik dat men best naar de kern gaat, naar de bendeleiders op zoek. Ik begrijp dat dit heel moeilijk is, maar als ze toch worden gevonden lijkt het mij het best ze zwaar te straffen voor het aanzetten tot diefstal. En hoogstwaarschijnlijk hebben ze nog wel andere misdaden verricht.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th November 2011, 14:15
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Hoe slechter de economie draait, met vooral nefaste gevolgen voor de laagste rangen van de bevolking, zoveel te meer kleine criminaliteit er zich voordoet. Het is een vorm die acuut geldgebrek oplost, maar erger nog één die door chronisch geldgebrek leidt tot georganiseerde criminaliteit. Helaas worden hiervoor meestal jongeren ingezet, die door de beperkte vervolging niet alleen het slechte pad op geraken, maar ook de weg opgaan naar grotere criminaliteit. De aangehaalde cijfers zijn niet relevant, vermits vele diefstallen niet gemeld worden of dikwijls beschouwd worden als verlies.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.