actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd January 2012, 15:42
Ann.Cornelis Ann.Cornelis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wuustwezel
Posts: 127
Alle verslaafden in nationale databank

De Belgische overheid start vanaf dit jaar de registratie van elke alcohol- en drugsverslaafde die in behandeling is. Aan het project, dat voor het eerst op nationaal niveau plaatsvindt, werken meer dan 50 erkende centra, ziekenhuizen en instellingen mee. Dat schrijven de Concentrakranten.

Exacte cijfers zijn niet beschikbaar, maar naar schatting telt ons land een half miljoen alcoholverslaafden en nog eens 20.000 personen met een drugsverslaving. Het Wetenschappelijk Instituut voor de Volksgezondheid heeft nu een nationaal registratiesysteem uitgedokterd. Zo krijgt elke verslaafde die in behandeling gaat, sinds kort een vragenlijst waarop hij zijn woonplaats, opleidingsniveau en frequentie van zijn drugsgebruik moet invullen.

De privacycommissie gaf haar fiat voor het project. Alle persoonsgegevens blijven beschermd. De Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen is tevreden met het initiatief. "Hoe meer gegevens we hebben over de verslaafden, hoe beter we ons beleid erop kunnen afstemmen", luidt het.

Bron: www.hln.be
http://www.hln.be/hln/nl/962/Gezond...-databank.dhtml

--------------------------------------------------------------------------

Persoonlijk vind ik dit redelijk absurd. Ten eerste spreken we nog steeds van mensen en niet van verslaafden, niet te vergeten dat er verschillende gradaties zijn in een verslaving. Door deze registraties worden alle "verslaafden" over dezelfde kam geschoren en krijgen ze een etiket dat niet alleen pijnlijk is, maar ook blijvend.

Ik heb zelf van dichtbij gezien wat een verslaving kan doen met iemand. Zowel de verslaving zelf als het weten dat je moet stoppen is slopend voor jezelf en de mensen rondom je tamelijk slopend en het stoppen is een proces van "ups" en "downs". Soms lijkt het of je er van af bent en soms herval je.

Wanneer je dan hoort dat je al geregistreerd staat als verslaafde, is dat niet echt motiverend en als je toch bent gestopt, blijft die naam toch hangen.

Ik vind dat het genoeg is dat ziekenhuizen op de hoogte zijn van een ernstige verslaving omdat zij kunnen helpen, maar volgens mij hoeven niet meer mensen het te weten want leven met een verslaving is vaak ook leven met een schaamte.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th January 2012, 12:28
joachim.bogaerts joachim.bogaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 35
Ik zal nooit tegenspreken dat leven met een verslaving moeilijk is en stoppen nog moeilijker. Maar zo een database is wel belangrijk vind ik. Alleen moet de inhoud van die database enkel toegankelijk zijn voor politie en andere bevoegde instanties. Het wordt tijd dat ze in dit land eens ALLES beter gaan bijhouden (kijk naar het voorval in Luik). Maar als er een misdrijf wordt gepleegd en de dader staat in de databank voor fervent druggebruik of hij komt uit een instelling waar hij behandeld werd voor dit probleem is het wel een goede zaak voor de politie om te kunnen inschatten in wat voor toestand hij was en is. Dit is veiliger. Ook als een persoon in de databank staat als druggebruiker EN dealer en de persoon in kwestie wil een huis of appartement huren/kopen in de buurt van een school of een buurt die bekend staat om druggebruik, moet men kunnen ingrijpen! Beter voorkomen dan genezen ;-).
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.