actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th September 2010, 15:14
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Exclamation 'Diversiteitsbeleid is een en al show'

'Diversiteitsbeleid is een en al show'


BRUSSEL - Vijftig keer vruchteloos solliciteren voor een knelpuntberoep, dat is geen toeval meer, vindt Ismail Lahlali.



'Een gediplomeerde Belg met Marokkaanse roots, woonachtig in Gent', noemt Ismail Lahlali (34) zichzelf. In 2008 werd hij gegradueerde in de handelswetenschappen en de bedrijfskunde, optie rechtspraktijk. 'Een knelpuntberoep', zegt Lahlali. 'Ik heb de VDAB-cijfers geraadpleegd: binnen het jaar na afstuderen vindt 95,6 procent van de gediplomeerden een passende job, en na een jaar heeft amper 1,6 procent nog geen werkervaring.'

Lahlali zit bij die 1,6 procent, en voor hem is het duidelijk: zijn Marokkaanse afkomst speelt hem parten. Na zijn humaniora heeft hij niet meteen verder gestudeerd, hij wou gewoon een vaste baan. Dat lukte niet, verder dan wat uitzendwerk is het jarenlang nooit gekomen. Door zijn allochtone afkomst, zegt Lahlali. Dus is hij, op zijn 29ste, alsnog begonnen aan hoger onderwijs. En nog steeds wil het niet lukken. Er is geen twijfel meer mogelijk: 'Als je meer dan vijftig keer solliciteert voor een knelpuntberoep en amper vijf keer uitgenodigd wordt, waarvan dan nog drie keer door de overheid, is er iets niet pluis.'

Ook de discriminatie in de uitzendsector waarover het Eén-programma Volt berichtte, is hem welbekend. 'Ik ben al maanden in trajectbegeleiding bij Randstad Diversity', dat diversiteit en gelijke kansen promoot. 'Ik heb nog geen enkele jobaanbieding gekregen, ben nog geen enkele keer voorgesteld aan een bedrijf dat een beroep doet op Randstad.'

De achterstelling gebeurt soms heel slinks, zegt Lahlali. 'Een tijdje terug heb ik gesolliciteerd voor een baan als juridisch consulent rechtspraktijk bij de stad Gent. De hele procedure heeft maanden geduurd. Ik ben geďnterviewd, heb schriftelijke, mondelinge en psychische testen afgelegd. Uiteindelijk, in juli, krijg ik te horen dat ik voor alles geslaagd ben, maar slechts 58 procent haalde terwijl het minstens zestig moest zijn. Ik kom dus niet in aanmerking. En dan het strafste: ik vraag de rapporten van de jury op, en in één ervan staat dat er in mijn schriftelijke proef te veel taal- en grammaticale fouten staan. Gewoon niet waar. Ik heb er een advocaat bijgehaald, en die geeft mij gelijk. Ik heb nu een procedure lopen bij de Raad van State.'

Lahlali solliciteerde ook voor de job van 'klachtenbehandelaar' bij het departement Financiën en Begroting van de Vlaamse overheid (zie ook inzet), dat onder minister Muyters (N-VA) valt. Dat zijn kandidatuur niet in aanmerking werd genomen, tot daar aan toe. Ernstiger vindt hij dat de vacature enkel verscheen op Jobpunt (de jobsite van de Vlaamse overheid) en de websites van een paar hogescholen. 'Zoals elk departement beschikt ook Financiën en Begroting over een emancipatieambtenaar, die als hoofdtaak heeft om de instroom van kansengroepen in zijn departement te verhogen, onder meer door de vacatures maximaal bekend te maken bij die groepen. Jobpunt en een paar schoolwebsites: is dát maximaal bekendmaken? Ik ben ervan overtuigd dat diversiteit binnen de Vlaamse overheid één grote show is, zeker als het gaat om bachelor- en masterfuncties. Gebakken lucht.'


DS, 17-09-2010
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.