actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th August 2013, 19:32
charlotte.vanlooy charlotte.vanlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 106
Leerkracht wordt steeds vrouwelijker beroep

Leerkracht wordt steeds vrouwelijker beroep

Slechts 15 procent van de onderwijzers in de Vlaamse lagere scholen zijn mannen. Enkele jaren geleden was dat nog 18 procent. In de toekomst wordt het er niet beter op: er zijn bijna geen jongens die aan een lerarenopleiding beginnen, en als ze dat wel doen, haken veel meer jongens dan meisjes vroegtijdig af. Dat blijkt uit een onderzoek van de Hogeschool-Universiteit Brussel (HUB), de KHLim en Thomas More.
Eén van de oorzaken blijkt het stereotiepe beeld van de job van onderwijzer. Jongens denken dat in het onderwijs staan iets voor vrouwen is en niet voor mannen. Daarom wordt een lerarenopleiding volgen door jongens nauwelijks overwogen.

Daarnaast haken jongens die wél begonnen zijn met een lerarenopleiding vaker en sneller af dan meisjes. In het algemeen onderschatten jongens de werklast meer en ook het administratiewerk in het onderwijs, schrikt hen af. Bovendien hebben ze in de opleiding bijna alleen vrouwelijke medestudenten, wat ze meestal niet leuk vinden.

Als aanbeveling geeft het onderzoek dat de beeldvorming rond mannen en onderwijs positiever wordt. Er moet een realistisch beeld worden gegeven van wat een onderwijsjob inhoudt. Daarnaast zou de opleiding jongensgerichter kunnen door meer aandacht voor techniek en ICT. Met PR-acties, zoals leraren die over hun job vertellen, zouden jongens kunnen worden overtuigd om een lerarenopleiding te volgen. Campagnes kunnen ook helpen. Verder speelt er een magneeteffect: hoe meer mannen in het onderwijs staan, hoe meer er wellicht een lerarenopleiding zullen volgen.

Bron:http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onder...er-beroep.dhtml

Mening: Vaak zien we terug dat mannen in het onderwijs meer kiezen voor de wiskundige of wetenschappelijke vakken. We merken hen ook op voor het vak lichamelijke opvoeding. Dit blijkt nog steeds meer voor mannen weggelegd en dus minder voor vrouwen. Van dit cliché moet men ook af! Beroepen uitsluitend voor vrouwen of beroepen uitsluitend voor mannen, bestaan nu de dag niet meer. Denk maar aan het beroep buschauffeur, je ziet steeds meer en meer vrouwen achter het stuur. Hiermee wil ik aantonen dat het niet zo is dat vrouwen beter in een bepaald beroep zijn dan mannen.

Het artikel vermeldt dat de job meer vrouwelijk getint is. Dit komt volgens mij vooral omdat men het beroep leerkracht vaak gelinkt wordt aan vakantie. In die vakantie kan de moeder in het gezin dan meer tijd besteden aan de kinderen. Het beroep leerkracht heeft echter meer troeven dan enkel "vakantie". Wanneer je erg goed bent in het leggen van sociaal contact, kan je heel veel voldoening halen uit deze job. Ik kan me best wel voorstellen dat er ook mannen zijn die dit aspect bezitten.
Het administratieve aspect in dit beroep is vaak een afschrikken, maar dit is niet enkel zo voor de mannen!
Ik zou enkel kunnen zeggen : Mannen, als je je geroepen voelt om in het onderwijs te staan, doe het zeker !
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.