actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th April 2016, 09:17
Sanne.N*yts Sanne.N*yts is offline
sanne.n*yts
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Retie
Posts: 76
Vaarwel 38 urenweek?

Regering wil voortaan kijken naar gewerkte uren op jaarbasis

07-04-16, 07.00u - Roel Wauters, Jeroen Van Horenbeek

Wordt de 38 urenweek afgeschaft? De regering-Michel denkt eraan om voortaan te kijken naar het aantal gewerkte uren per jaar, in plaats van het aantal uren per week.

resultaat

Of je nu lange dagen klopt of niet, de Belgische werknemer werkt officieel 38 uur per week. Zo staat dat bepaald in de wet. In een aantal bedrijven wordt daar nu al soepel mee omgesprongen, maar toch ervaren bepaalde sectoren dit systeem als te rigide. Bij de begrotingsonderhandelingen ligt daarom een voorstel op tafel om dit om te gooien.

Er zou worden gekeken naar de gepresteerde uren op jaarbasis. Dat laat werknemers toe om in drukkere periodes meer uren te werken. In ruil daarvoor kunnen ze wanneer het kalm is minder tijd op de werkvloer doorbrengen. Het nieuwe systeem kan interessant zijn voor de industrie. Wanneer er grote bestellingen moeten worden afgeleverd, stijgt de productie fors, om daarna weer terug te vallen. Voor alle duidelijkheid: het totaal aantal gewerkte uren per jaar zou hetzelfde blijven. Ook komt er een boven- en ondergrens per week. Je zou bijvoorbeeld niet meer dan 45 uur per week moeten presteren.


Strijd tegen burn-outs



Share  

Het zou ook mogelijk worden gemaakt om overuren in cash uit te betalen



Het voorstel past binnen een breder pakket van 'werkbaar werk'. Daarmee wil minister Kris Peeters (CD&V) de loopbaan draaglijker maken voor de werknemer en de arbeidsmarkt flexibeler voor de werkgever. Concreet zitten in het pakket drie maatregelen die voor alle werknemers zouden gelden. Naast het afvoeren van de 38 urenweek zou het ook mogelijk worden gemaakt om overuren in cash uit te betalen. Ook zouden er extra opleidingsdagen komen voor elke werknemer. Dat laatste moet de vakbonden gunstig stemmen. Zij veegden in het verleden het jaarsysteem van tafel, maar hameren op het belang van zelfontplooiing van de werknemer. Het is een factor in de strijd tegen burn-outs.

Boven op die algemene hervormingen zou elke sector specifieke maatregelen kunnen invoeren. De sociale partners kunnen kiezen uit een waaier aan voorstellen, gaande van een apart statuut voor freelancers over interimcontracten voor onbepaalde duur tot de mogelijkheid om verlof op te sparen. Als deze formules succesvol zijn in één sector, kunnen ze op termijn algemeen worden ingevoerd.

De sociale bemiddelaars krijgen daarbij een cruciale rol. De topambtenaren begeleiden nu al het sociaal overleg binnen de sectoren, maar zouden ook de taak krijgen om de hervormingen in gang te zetten. "Zij weten wat leeft binnen bedrijven en kunnen oplossingen op maat uitwerken."


Grondige hervormingen

Het hele pakket is gisteren voor het eerst besproken door technische werkgroepen. Hoewel deze operatie budgetneutraal is, hoopt Peeters van de begrotingscontrole gebruik te maken om ze erdoor te duwen. N-VA pleit al weken voor grondige hervormingen. Peeters zou zich op de borst kunnen kloppen dat hij die nu realiseert.

Een akkoord is er nog niet. Vorige maand al gaf Open Vld-voorzitter Gwendolyn Rutten aan dat ze af wil van de 38 urenweek en overuren uitbetaald wil zien. De vraag is of de liberalen mee willen in het globale akkoord. Ook N-VA zegt niet per definitie nee, maar "we hebben ook maatregelen nodig die het gat dichtrijden", zegt een bron. Nadien kunnen de sociale partners ook nog hun zeg doen.

bron: http://www.demorgen.be/binnenland/v...nweek-b37a32b3/

mening: Ik vind het een zeer goed idee om te kijken naar het aantal gewerkte uren per jaar. In verschillende sectoren is het moeilijk om een bepaald aantal uren per week te werken door de hoeveelheid werk die steeds verandert. Ik denk hierbij aan de horeca en de industrie. Wanneer er lange dagen gewerkt moet worden, moeten zij extra personeel laten komen om nog een paar uren te werken. Veel mensen die 'te lang ' moeten werken, zullen dit in het zwart proberen te doen, omdat ze 'toch maar een half uurtje langer moeten werken'. Door dit probleem aan te pakken, pak je volgens mij dus ook het zwartwerk aan. Burn-outs gaan ook verminderen omdat de werkdruk hier kleiner wordt. Mensen zullen sneller een dag verlof kunnen nemen of vroeger stoppen wanneer het eens niet meezit. Hiervoor moeten ze natuurlijk wel andere dagen langer werken. Ik denk dus dat dit zeker getest mag worden in de praktijk en dat men dit over meerdere sectoren mag uitbreiden als de resultaten gunstig zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th April 2016, 14:39
robin.s*eurs robin.s*eurs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vorselaar
Posts: 82
Ik heb een beetje een dubbel gevoel bij het afschaffen van de 38 urenweek. Ik denk dat dit de mensen vooral een structuur en houvast gaf. Ik heb zoveel uur gewerkt deze week, dit was duidelijk voor iedereen. Ik ben natuurlijk nog student en weet niet hoe dit alles nu net in zijn werking trad. Je kan de afschaffing natuurlijk ook positief bekijken. De mensen moeten heel wat verschillende rollen vervullen in de samenleving. Daarom is het niet altijd gemakkelijk om elke week dezelfde aantal uren te kloppen. De flexibiliteit hierin zal het voor de mensen dan ook aangenaam maken. Het zal voor iedereen wat zoeken zijn en voor ene deel mensen zal dit heel positief uitpakken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th April 2016, 17:16
IlonaC*abbe IlonaC*abbe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Tremelo
Posts: 122
Vaarwel 38 urenweek?

Eigen mening: Ik denk dat dit systeem zowel voordelen als nadelen heeft. Zoals Sanne.N*yts al aangaf, zal er waarschijnlijk minder zwartwerk zijn. Of dat het aantal burn-outs hiermee omlaag wordt gehaald, daar heb ik mijn twijfels bij. Veel zal afhangen van de werkgever. Ik denk dat in de praktijk de werkgever zal beslissen wanneer de werknemer meer moet werken, en wanneer niet. Dit zal vaak niet op momenten zijn dat de werknemer dat zelf zo wil. Ik denk bijvoorbeeld aan drukke periodes in de zomer. Werknemers kunnen 'verplicht' worden om dan extra veel te werken, terwijl ze eigenlijk net tijdens die periode minder willen werken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.