actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th October 2016, 10:02
LENA.S*OMMEN LENA.S*OMMEN is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Merksplas
Posts: 47
De Wever legt agressieve bedelaars straatverbod op

In Antwerpen zijn dit jaar al 150 personen geïdentificeerd als bedelaar. Om het fenomeen van de georganiseerde bedelaars aan te pakken, gaat de stad steeds vaker over tot het opleggen van een straatverbod.


Burgemeester Bart De Wever (N-VA) heeft in de eerste helft van dit jaar al achttien bedelaars een straatverbod opgelegd, omdat ze overlast bleven veroorzaken op plaatsen waar bedelen niet is toegestaan. Dat is een verdubbeling van het aantal straatverboden ten opzichte van het hele jaar 2015.

‘Bedelen is geen strafbaar feit’, zegt Johan Vermant, woordvoerder van de burgemeester. ‘Maar in de politiecodex is wel een verbod in bepaalde zones van de stad opgenomen, onder meer het toeristische centrum en winkelstraten. Wie daar toch bedelt en daardoor overlast veroorzaakt, riskeert een GAS-pv.’

Uitbuiting

Het aantal GAS-pv’s zit de jongste jaren in de lift. In 2014 werden 1.058 processen-verbaal opgesteld, in 2015 steeg dat al naar 1.134. Het aantal pv’s leert ons weinig over het totale aantal bedelaars dat in de stad actief is, omdat sommigen meerdere processen-verbaal kregen. ‘Dit jaar gaat het om een 150-tal afzonderlijke personen die werden geïdentificeerd.’

Gisteren bleek dat uit een rapport van het federaal migratiecentrum Myria dat steeds meer bedelaars in ons land worden uitgebuit. ‘Vooral vrouwen worden gerekruteerd in hun herkomstland met de belofte van een job en een beter leven in België en zodra ze aankomen, verzeilen ze in een situatie van afhankelijkheid of worden ze slachtoffer van mensenhandel via bedelarij’, meldt Myria.

Eigen mening: Ik vind dat bedelaars ook kansen moeten krijgen om een beetje geld te verdienen. Wanneer ze hier overlast mee veroorzaken is dit natuurlijk vervelend. Ik ben zelf al eens vrijwilligerswerk gaan doen bij de daklozen in Antwerpen en ik weet dat niemand daar iets slecht bedoelde. Langs de andere kant moeten de bedelaars ook weten wat kan en niet kan. Men zou langs de andere kant ook wat beter kunnen luisteren naar de noden van bedelaars. Dit zou misschien ook al veel problemen van de baan helpen. Wanneer mensen worden uitgebuit vind ik dat er hier onderzoek naar moet verricht worden. Optreden met GAS-boetes kan positief en negatief zijn, maar in dit geval vind ik het eerder negatief.

Bron : DS 14/10/2016
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.