actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd October 2014, 11:24
Elien.S*mers Elien.S*mers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Wommelgem
Posts: 93
Diëtisten hekelen ‘gevaarlijke’ afslankconsulenten

Diëtisten hekelen ‘gevaarlijke’ afslankconsulenten
Vandaag om 10:38 door Eveline Vergauwen

‘Er wordt gespeeld met de gezondheid van mensen.’ Diëtiste Tania Callewaert reageert op een undercoverreportage van het programma Volt, waaruit bleek dat afslankconsulenten ook mensen met gezondheidsproblemen behandelen.
Een vrouw gaat naar de afslankconsulent, of naar de afslankcoach en krijgt, ondanks een hoge bloeddruk toch een voorstel voor een behandeling. Zo gaat het in een fragment van Volt. Het gaat niet om één consulent, maar meerdere. ‘Als je geen diploma hebt van diëtist, mag je mensen geen voedingsadvies geven’, reageert diëtiste Callewaert.

‘Wij zien genoeg mensen met zware problemen, omdat ze van een afslankconsulent al jaren een verkeerd proteďnedieet krijgen. Onlangs zag ik een jong meisje met een zwaar zenuwletsel als gevolg van een vitamine B-tekort. Achteraf bleek dat jarenlang een glutenvrij dieet had gevolgd’, aldus Callewaert, die vooral de overheid oproept om iets te veranderen aan de praktijken.

‘De overheid erkent die opleidingen voor afslankcoaches, waarmee ze een beroepscategorie creëert die niet zou mogen bestaan.’ In Antwerpen bijvoorbeeld, kan je zo’n opleiding volgen. Maar het verschil tussen een diëtist en een afslankconsulent is groot: diëtist word je pas na drie jaar studeren. Afslankconsulent ben je al na een opleiding van 12 zaterdagen.

Bron: De Standaard
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141002_01299397

Eigen mening: Het is schrijnend om te zien hoe mensen vaak jaren ongezond of zelfs gevaarlijk leven door een verkeerd advies. Daarom vind ik het terecht dat diëtiste Callewaert oproept tot verandering. Er moet iets gebeuren, of er moet een soort wetgeving komen, waarin wordt vermeld dat afslankconsulenten niet dezelfde adviezen mogen geven als een diëtist. Hierin is het ook belangrijk, naar mijn mening, dat de mensen op de hoogte worden gebracht van deze praktijken, zodat ze goed beseffen wat het verschil is en vooral hoe belangrijk hun gezondheid is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd October 2014, 12:04
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
De mening van Elien beschrijft grotendeels de mening die ik heb over het artikel. Steeds meer mensen krijgen te maken met overgewicht. Op een bepaald moment willen ze er iets aan doen en stappen ze af op een afslankconsulent die hen moet helpen. Jammer genoeg krijgen ze vaak een verkeerd advies met gezondheidsproblemen tot gevolg. Ik vind dat er meer controles uitgevoerd moeten worden, spelen met de gezondheid van mensen is in mijn ogen strafbaar. Als je niet weet waarover je spreekt kan je beter verwijzen naar iemand die er wel iets van weet. Een gediplomeerde diëtist(e) zal je meestal kunnen helpen. Een gediplomeerde diëtist(e) is in sommige gevallen duurder dan afslankconsulenten, maar ik betaal persoonlijk liever iets meer voor deskundig advies dan mijn gezondheid op het spel te zetten.
Er bestaan ook websites waarin tips gegeven worden om af te slanken. Vele mensen proberen dit, maar de kans is klein dat het werkt. Waarom? Omdat ieder lichaam anders is. Een dieet dat werkt voor persoon A zal niet per definitie werken voor persoon B, daarom is het belangrijk om een bezoekje te brengen aan een deskundige.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.