actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th March 2015, 23:16
Laurence.D"eckers Laurence.D"eckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hulshout
Posts: 138
Wereldvrouwenmars lokt 800 deelnemers naar Brussel

Zowat 800 manifestanten, hoofdzakelijk vrouwen, zijn vrijdag door Brussel getrokken in het kader van de Internationale Vrouwendag, die zondag plaatsvindt. De deelnemers aan de mars trokken van het Centraal Station naar het Poelaertplein.

2015 is het wereldwijde actiejaar van de Wereldvrouwenmars, een internationale beweging die meer dan 5.000 netwerken, organisaties en militanten uit 164 landen en gebieden groepeert om te manifesteren “zolang niet alle vrouwen vrij zijn”. De hoofdthema’s van de Wereldvrouwenmars zijn geweld tegen vrouwen en gemeenschapsgoederen.

Zelfs in België blijven de cijfers over geweld tegen vrouwen onaanvaardbaar, zegt woordvoerster Vroni Lemeire. Vanaf de leeftijd van 15 jaar is 24 procent van de Belgische vrouwen slachtoffer van partnergeweld. Bewustwording alleen is ontoereikend, er is nood aan politieke actie en verhoogde budgetten, klinkt het.

Daarnaast vrezen de vrouwenorganisaties door de huidige besparingen een sociaal bloedbad dat vrouwen extra hard zal raken. De Wereldvrouwenmars pleit voor kwaliteitsvolle jobs en publieke diensten, een sterke sociale zekerheid en een rechtvaardig en solidair belastingsysteem. Ook de verdeling van huishoudelijke taken tussen mannen en vrouwen, het aanpakken van seksistische stereotypen en een solidariteit voor de economische zelfstandigheid van alle vrouwen staan op de agenda.

Voor het vertrek van de optocht nam Brussels staatssecretaris voor Gelijke Kansen Bianca Debaets (CD&V) het woord. Zij laat momenteel het fenomeen van geweld tegen vrouwen in Brussel in kaart brengen. “Ook genitale verminking is een groot probleem in de hoofdstad. Maar liefst 6.000 vrouwen zijn potentieel slachtoffer van vrouwenbesnijdenis.”

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150306_01566164
Eigen mening: Zondag is het wereldvrouwendag. Er zijn schrikwekkend hoge cijfers van vrouwen die met partner geweld te maken hebben. Dit vanaf een leeftijd van 15jaar. Dus ook jongeren waar wij les aan gaan geven kunnen slachtoffer zijn. Ik denk dat wij als leerkrachten een belangrijke rol zijn in deze situatie. Leerlingen kunnen ons in vertrouwen nemen omdat wij buiten de situatie staan, maar wat kunnen wij doen? Welke stappen mogen wij ondernemen?
Doorheen de opleiding hoop ik hier een antwoord op te vinden, omdat ik denk dat het toch wel belangrijk is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th March 2015, 10:19
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
De wereldvrouwenmars vind ik een goed initiatief. Het is goed dat mensen stilstaan bij het feit dat vrouwen nog steeds onderdrukt worden door hun partner en zelfs te maken krijgen met partnergeweld. Vele mensen denken dat dit niet meer van deze tijd is, maar dat is wel zo. Net zoals Laurence ben ik wel geschokt dat partnergeweld zelfs voorkomt bij jongeren vanaf 15 jaar. Hierbij stel ik mij dan de vraag in hoeverre we mogen sensibiliseren tijdens de les. We geven les aan deze leeftijdscategorie, dus het lijkt mij normaal om minstens één keer per jaar een dag vrij te roosteren om over deze problematiek te praten. Waarom krijgen vrouwen nog steeds te maken met partnergeweld? Waarom worden vrouwen nog steeds achteruit geschoven in een carrière? Waarom worden vrouwen in vele gevallen nog steeds als minderwaardig beschouwd? Dit is toch niet meer van deze tijd, ik vind dat we hier dringend iets aan moeten veranderen. Volgens mij speelt de geschiedenis hier een grote rol bij. Mannen zijn het doorheen de geschiedenis gewoon geweest om boven de vrouw te staan, daarom is het voor de man een grote stap terug om de vrouw als evenwaardig te beschouwen. Het is pas op het moment dat we de man zover krijgen dat hij beseft dat de huidige manier van denken fout is, dat er iets aan gedaan kan worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.