actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2012, 12:07
Valerie.Pandelaers Valerie.Pandelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 99
Gennez pleit voor 'slimme' indexkoppeling

Gennez pleit voor 'slimme' indexkoppeling

‘Geen procenten, maar centen'


Caroline Gennez (SP.A) stelt een ‘slimme' indexkoppeling voor. Al hoort er wel een vermogenswinstbelasting bij.


‘Het is hoog tijd dat de federale regering een doorstart maakt', zegt gewezen SP.A-voorzitster Caroline Gennez in een gesprek met De Standaard. Ze erkent graag dat de Belgische economie inderdaad een ingreep nodig heeft om haar loonkostenhandicap aan te pakken. De SP.A-studiedienst heeft die handicap ook berekend: drie à vier procent.

'Dus geen 30 procent, zoals de Limburgse industrieel Jos Vaessen vrijdagmorgen op de radio zei', aldus Gennez

Caroline Gennez heeft een voorstel: ingrijpen in de indexkoppeling. Maar omdat de begroting daarvan nadeel zal ondervinden, is het nodig om tegelijk een vermogenswinstbelasting in te voeren.

‘Ja, je kan nadenken over een aanpassing van de indexkoppeling, maar niet lineair, wel doelgericht. En het moet passen in een ruimer verhaal. Want waartoe dient de indexkoppeling? Om de koopkracht van gewone mensen te beschermen. Goed, betaal de index dan netto uit, en in centen, niet in procenten. Dan behoud je de koopkracht van wie werkt, en je verlaagt de loonkosten voor de werkgevers, wat ook de werkgelegenheid kan ondersteunen. Want zeker voor kmo's zijn die loonkosten niet vanzelfsprekend. Maar het moet in een context gebeuren, en dus niet zoals nu in de horeca: enerzijds de lasten verlagen, waar ik een voorstander van ben, maar anderzijds het invoeren van de elektronische kassa uitstellen. Het blijft een kwestie van gelijk oversteken.'

Ingrijpen in de indexkoppeling ligt erg gevoelig bij de vakbonden en meerdere politieke partijen. Maar voor Gennez mogen taboes best sneuvelen, als het maar de juiste zijn. Een vermogensbelasting kan een vermogenswinstbelasting worden vindt Gennez. Geen belasting op het vermogen, wel op de aangroei ervan.
'Drie jaar geleden zei de vorige voorzitter van Voka, Luc De Bruyckere, op televisie dat daar rationeel wel iets in zat, maar ik kan me amper voorstellen dat Voka dat met de kretologie vandaag nog zou kunnen zeggen. Je hoort werkgevers alleen nog als het over hun restaurantbonnetjes en hun bedrijfsauto's gaat. Dat doet zoveel onrecht aan het ondernemerschap en de liefde die – mijn moeder had een eigen zaak – veel ondernemers koesteren voor hun product.'

Bron: de Standaard online, 3/11/2012: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20121103_005
__________________________________________________ _________
Eigen mening:

Ik vind het een beetje raar dat Gennez de lonen van de werknemers wil aanpassen aan de loonindex (zoals ik in het onderstreepte deel al aangaf), maar dan wel een belasting wil invoeren als het vermogen ven de mensen stijgt.
Ik denk inderdaad ook dat er een verandering zal moeten optreden op economisch vlak, maar ik denk niet dat dit de goede oplossing zal zijn. Meer nog, als deze aanpassing effectief nadelig zal worden bevonden voor de begroting, dan zie ik de kansen maar miniem in.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.