actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th April 2014, 10:48
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 130
Vlaamse kiezer zoekt houvast: stemtest populairder dan ooit

Vlaamse kiezer zoekt houvast: stemtest populairder dan ooit

Meer dan ooit vullen we met zijn allen stemtesten in. Binnen de week na de lancering zijn er al bijna anderhalf miljoen deelnames aan de jongste versies van VRT of VTM. "De behoefte aan duidelijkheid wordt steeds groter", zegt politicoloog Stefaan Walgraeve.

Als u na dit weekend nog geen enkele onlinestemtest hebt ingevuld, behoort u stilaan tot een minderheid in Vlaanderen. 'De Stem van Vlaanderen', die Het Laatste Nieuws samen met VTM eind vorige week lanceerde, telt al meer dan 900.000 deelnames. De tegenhanger van VRT en De Standaard - 'De Stemtest' - staat pas sinds dinsdag online, maar werd al meer dan 550.000 keer ingevuld.

In Vlaanderen is De Stemtest sinds 2003 ingeburgerd, toen er circa 500.000 deelnemers waren. Daar zit men nu al ruimschoots boven, en het aantal deelnames blijft exponentieel stijgen. Hoewel het in De Stem van Vlaanderen en De Stemtest niet om unieke bezoekers gaat, blijft de vraag waarom we zo massaal de weg vinden naar een al bij al simpele manier om onze politieke voorkeur te achterhalen.

Gebombardeerd

Professor Stefaan Walgraeve (Universiteit Antwerpen) heeft de test van VRT mee opgesteld en kijkt met stijgende verbazing naar het succes. "Het is ongelooflijk, zelfs om drie 's uur nachts zitten honderden mensen de test in te vullen. Na dit weekend gaan we sowieso ons record van 2010 - een miljoen deelnames - breken en dan hebben we nog vier weken te gaan."

Verschillende factoren dragen bij tot onze drang om de stemtest in te vullen. Het versnipperende politieke landschap, het groeiende korps zwevende kiezers en het einde van de zuilstem zijn enkele verklaringen, samen met het feit dat we dankzij de alomtegenwoordigheid van internet de testen overal en altijd kunnen invullen.

Maar Walgraeve ziet nog een andere reden. "Elke dag worden we gebombardeerd met politiek nieuws. Kranten, tv, radio, sociale media: het houdt niet op. Zo'n stemtest biedt het voordeel van de duidelijkheid." Ook in Duitsland en Nederland worden records gebroken. "In Groot-Brittannië slaat het systeem veel minder aan, omdat er maar twee grote politieke partijen zijn".

Ondanks het succes geven weinig deelnemers aan dat stemtesten hun uiteindelijke stemkeuze echt beïnvloeden. Niet meer dan een paar procent, zo blijkt uit onderzoek. Die groep stijgt weliswaar, samen met het totale aantal deelnemers.

"Er is de voorbije decennia veel veranderd in ons politieke landschap. Maar uiteindelijk moeten we allemaal een bolletje kleuren op 25 mei, dat blijft. Wie wil er dan geen gebruik maken van een kant-en-klaar, maar betrouwbaar instrument", besluit Walgraeve.

Bron:
Descamps, F. (2014, april 25). Vlaamse keizer zoekt houvast: stemtest populairder dan ooit. De Morgen.

Eigen mening:
Ikzelf ben voorstander van de stemtest. Dit zijn mijn eerste regionale, federale en Europese verkiezingen te samen en ik weet zelf niet goed op wie ik moet stemmen. Er zijn zoveel partijen en politici. Ikzelf ken ook niet veel van politiek en daarom vind ik voor mezelf wel goed dat ik zo'n stemtest kan invullen. Het is in mijn ogen niet alleen goed voor mensen die niet veel van politiek kennen maar ook voor mensen die de eerste keer moeten gaan stemmen. Jongeren die juist 18 jaar zijn geworden kunnen volgens mij uit die stemtest wel raad en advies halen.
Zoals al in het artikel gezegd wordt geeft de stemtest voor veel mensen duidelijkheid in de overrompeling van partijen en politici. En daar ben ik het ook mee eens.
Ikzelf ben ook van plan om deze stemtest de doen, ik ben benieuwd naar het resultaat. Maar ik weet niet of ik ook daadwerkelijk op de partij en politici zal stemmen die als resultaat uit de stemtest zal komen.

Laatst aangepast door L*en van Overveld : 25th April 2014 om 10:58.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 26th April 2014, 19:06
V*ronique.Govaerts V*ronique.Govaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Pulle
Posts: 105
Voor jongeren die voor de eerste keer moeten gaan stemmen, is het inderdaad niet evident om te kiezen voor een bepaalde politieke partij.
Zeker als we rekening moeten houden op welke manier de bevoegdheden verdeeld zijn in het Vlaamse, federale en Europese landschap.

Ik denk mensen zich best niet laten leiden door deze online stemtesten. Ikzelf heb zowel "De Stem van Vlaanderen" als "De Stemtest" afgelegd en -hoewel er vaak dezelfde vragen aan bod kwamen- lagen de resultaten volledig anders.
We mogen ons dus best niet fixeren op deze testen. In het algemeen leek "De Stemtest" het meest betrouwbaar aangezien deze ook rekening houdt met de bevoegdheden welke je zelf het meest belangrijk vindt.

Om te beslissen op wie ik ga stemmen op 25 mei, lijkt het me interessant om de politieke debatten op televisie te volgen zodat het programma per partij duidelijk wordt.
Daarnaast is het ook van belang om bij de oudere kiezers om advies te vragen. Zij hebben vaak een goed idee hoe de vorige regeringen (regerende partijen) het ervan hebben af gebracht.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th April 2014, 00:09
j*chim.janssens j*chim.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 102
Zoals reeds aangehaald zijn de stemtesten niet al te correct. De uitkomst die uit de brievenbus komt verschilt enorm. Wat ik echter wel een goed idee vind zijn de debatten volgen op tv. Er zijn trouwens ook meerdere bronnen die samenvattingen voorzien van deze debatten en de belangrijkste / meest actuele puntjes eruit halen.

Toch vind ik het al een hele evolutie dat de stemtesten zo populair zijn. Dit betekent echter ook dat mensen toch nog nadenken over hun stem. Dit is belangrijk. Juist zoals voor bankrekeningen en verzekeringen kiezen de kinderen vaak voor hetzelfde als het politiek vlak aankomt. Maar liggen uw politieke standpunten wel hetzelfde als bij je ouders? En is de partij sindsdien nog niet verandert? Toch wel enorm belangrijk vragen als je het mij vraagt.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th April 2014, 11:46
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
Op 25 mei mag ik voor de tweede keer gaan stemmen. Hiervoor heb ik net zoals vorig jaar de stemtest ingevuld. Dit niet voor het versnipperende politieke landschap, het groeiende korps zwevende kiezer of het einde van de zuilstem maar gewoon puur om nieuwsgierigheid. Ik ben telkens benieuwd welke politieke partij de stemtest mij gaat toewijzen. Ik laat mij door deze stemtest helemaal niet beïnvloeden want zoals je in de verschillende meningen kunt lezen, zijn ze niet altijd correct. De vragen zijn vaak simpele vereenvoudigen van moeilijkere standpunten. De enige antwoorden die je kan geven zijn ‘eens’ of ‘oneens’. Deze antwoorden gaan veel te snel door de bocht. Bij mij was het meer dan eens een ‘ja, maar…’ of ‘neen, maar…’. Hierdoor heb ik soms noodgedwongen gebruik moeten maken van de knop ‘geen mening’.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 27th April 2014, 12:20
A*vid.Van.der.haegen A*vid.Van.der.haegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 103
Het is inderdaad allemaal niet echt duidelijk meer. Rechts, met linkse standpunten en links met rechtse standpunten. Rechts en links is niet meer van deze (politieke) wereld geworden.

De stemtest is een goed middel om een duidelijker beeld te krijgen van de standpunten van een politieke partij. Het leek vroeger echter duidelijker om één partij te vinden die je eigen standpunten vertegenwoordigde.
De nuanceverschillen liggen te dicht bij elkaar om soms bij één partij te blijven.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 27th April 2014, 15:10
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Ook ik ben voorstander van de stemtest. Ik heb hem zelf voor de eerste keer ingevuld en het geeft een goed beeld weer en verheldert heel wat zaken. Ik moet binnenkort ook gaan stemmen en ben niet zo geïnteresseerd op politiek vlak. De stemtest kan mensen helpen om te zien welke visie van hen het meeste aansluit bij welke partij. Vorig jaar ben ik ook gaan stemmen en kende ik de stemtest jammer genoeg nog niet. Misschien wordt de stemtest populairder omdat er veel mensen hiervan zaken posten op Facebook en dergelijke sociale netwerksites.
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 19th May 2014, 14:00
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Ik laat mij door deze stemtest helemaal niet beïnvloeden want zoals je in de verschillende meningen kunt lezen, zijn ze niet altijd correct. De vragen zijn vaak simpele vereenvoudigen van moeilijkere standpunten. De enige antwoorden die je kan geven zijn ‘eens’ of ‘oneens’. Deze antwoorden gaan veel te snel door de bocht. Bij mij was het meer dan eens een ‘ja, maar…’ of ‘neen, maar…’. Hierdoor heb ik soms noodgedwongen gebruik moeten maken van de knop ‘geen mening’.

Mee eens. Erg vreemd dat een stemtest ontwikkeld door de UA en de nationale mediazender soms zo kort door de bocht is en weinig ruimte laat voor nuance en de antwoorden van de partijen lijken ook niet altijd goed gescreend. Ja, het moet natuurlijk eenvoudig blijven, maar toen ik hem zellf gisteren voor het Vlaams niveau deed bleek ik op veel vragen iets anders geantwoord te hebben dan bepaalde partijen, maar hun nuancering had me anders doen stemmen. Enkele vbn:
Citaat:
STELLING:Ook werkloze ouderen boven de 60 jaar moeten verplicht begeleid worden naar een nieuwe job
Ik koos oneens en kwam daarin overeen met VB dat zegt: "Enkel 60-plussers die dat wensen, moeten actief begeleid worden naar een nieuwe job."
Terwijl Groen het 'eens' is en zegt: "We geven niemand op voor de arbeidsmarkt. Iedereen verdient een goede begeleiding. "
Nu ga je me niet vertellend dat Groen ook niet vindt dat vooral degenen die dat zelf wensen begeleid moeten worden. Uiteindelijk zeggen ze hetzelfde, alleen brengt VB een nuance aan die Groen niet vermeld, maar waar zij ongetwijfeld ook achter staan. Ik ben het alleszins met beide eens.

Of wat denk je van deze:
Citaat:
Vooral een lening voor de renovatie van een oude woning moet fiscaal voordelig zijn

Ik koos 'eens', maar Groen koos 'oneens' met volgende uitleg: "Oude woningen renoveren is interessant. We creëren dan extra wooneenheden zonder het aansnijden van nieuwe ruimte. Dit stimuleren we beter niet via fiscale prikkels maar wel rechtstreeks, via renovatiepremies voor o.a. totaalrenovatie."
Wat voor mij telde was de aanmoeding om te renoveren (ipv te nieuwbouwen), hoe dat bereikt wordt, maakt me niet zoveel uit. Dus uiteindelijk was ik het dan wel eens met Groen.
Onbetrouwbare test dus, het heeft veel meer zin (maar kost veel meer inspanning van de kiezen) om de reacties van de verschillende partijen te lezen en je daar door te laten leiden.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.