Enkele post bekijken
  #1  
Oud 13th July 2017, 17:02
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
De narcisme-epidemie

Narcisme, in de negatieve zin, is een gegeven van alle tijden. Of je jezelf nu op een muur verft, laat houwen als borstbeeld, laat portretteren of de hele dag fotografeert: het zijn allemaal vormen van eigenliefde. Is deze eigenliefde slecht? Neen, tot een bepaalde grens.

Ik veronderstel dat de sociale media een grote rol speelt in het kweken van deze eigendunk. Met een druk op de knop kan je (ongevraagd) aan al je hon-der-den “vrienden” je nieuwe selfie laten zien. Dan voel je je direct heel belangrijk; je moet geen fotoboek meer onder iemands neus duwen, men ziet ze gewoon op hun gsm/pc. Er zijn adolescenten die zich enorm laten leiden door het aantal likes dat ze op een post behalen; ik ben blij dat ik mezelf, net zoals het gros van de adolescenten, hier niet veel van aantrek.
Hoewel ook dit subjectief is; we horen onszelf allemaal af en toe aans graag praten en zijn natuurlijk blij als we eens goed op een foto staan. Ik althans toch.

Wie ik wel enorm narcistisch - en nog een hoop andere dingen – vind is Trump. Hoewel ik betwijfel of narcisme alleen een goede rede is om een president af te zetten, verwacht ik wel dat hij, door zijn narcistisch handelen, de mist in zal gaan; net zoals Narcissus die uiteindelijk in het water valt en verdrinkt in zijn spiegelbeeld.

Het artikel op zich is leuk om eens te lezen aangezien het goed aansluit bij de tijdsgeest van nu.


Bron artikel: HUMO, nr 4010/28 (pagina 130 t.e.m. 135) - Marc van Springel
Bijgesloten Bestanden
Bestandstype: pdf De narcisme-epidemie .pdf (1.08 MB, 6x gelezen)
Met citaat antwoorden