Enkele post bekijken
  #4  
Oud 1st November 2017, 02:33
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
De oppositie

Hoi Quinten

Even een kort antwoord op je vraag waarom je liever anoniem zou blijven.
Wel, ik blijf liever anoniem doordat de idee dat men (trouwens: wie is 'men') me overal kan “tracken” - dus heel mijn ritme kan volgen; waar en wanneer ik jog, hoelang ik op de campus ben, wanneer ik waar verblijf, … - me echt zorgen baart/angst inboezemt. (Dit kan, want toen destijds Facebook op mijn smartphone stond, wist het waar ik me bevond. "Het gaat regenen in Antwerpen, vergeet je paraplu niet"...)

Ik wil niet dat die informatie in slechte handen valt. Heb sinds gisteren mijn iPhone terug; elke functie buiten smsen, bellen en de camera staat uit. (Dit kostte me enkele uren en 70% batterij om alles in te stellen)
Zelfs de frontcamera is afgeplakt – en het scherm in zwartwit, voor betere leesbaarheid.
Ik wil niet gevolgd worden. Niet in het echt, niet online.
Lang leven het “in private” venster op mijn laptop.

Naar mijn mening is mijn online-voetafdruk reeds te groot. Ik geef giganten als Google en Facebook daarom niet graag extra info die ze kunnen verkopen voor enkele Dollars. Zoek het maar op, het internet staat er vol van. ( https://www.thesun.co.uk/tech/38612...tify-passwords/ )
Het feit dat ik de voorwaarden (zogezegd) gelezen en goedgekeurd heb, geeft hen niet het alleenheersrecht over mijn bestaan.

“Ik vind het juist een enorme vooruitgang. Je krijgt eindelijk gerichte reclame. Je krijgt echt te zien wat je interesseert. Ben ik bereid mijn online privacy daar deels voor op te geven? Absoluut!”
Ja? Wil jij alleen dingen zien die door cookies aan jou gelinkt werden? Wil jij enkel de artikels lezen die bij jouw politieke voorkeur passen? Wil jij enkel …. ? In mijn ogen wordt de wereld dan zo bekrompen doordat je in je eigen waan zit. Een waan die past aan jouw ideeën en overtuigingen.
En euh, trouwens, ik heb het liefst geen reclame.

“Door diensten te misleiden en te omzeilen of door je compleet af te schermen van de onlinewereld daar pest je alleen jezelf mee.”
Nee hoor, lukt me prima. Had graag van dat Facebookaccount afgeraakt maar dat zit zo ingebakken in onze samenleving... 35% van mijn leven en sociale contacten spelen zich (tot mijn spijt) op dat forum af.
Doch heb ik niet het gevoel mezelf te ‘pesten’ wanneer ik via een andere browser dan Google surf en/of een schuilnaam opgeef.
Ik wou zelfs dat ik meer wist over computertoestanden zodat ik me nog meer kon beschermen.

Proficiat, Quinten, je hebt een bonus gewonnen. Ik zal je zeven vragen kort beantwoorden.
Is het dan zo erg? Is wat zo erg? Dat eender wie weet wie ik ben, waar ik woon, wat ik graag kook, welke series ik kijk, wat mijn favoriete muziek is, welke sociaal-culturele thema’s me aanspreken, … ? Of het feit dat eender wie deze info kan doorverkopen om winst te slaan uit mijn bestaan?

Heb je dan niet de algemene voorwaarden gelezen? Eerlijk? Neen. Die lettertypes zijn veel te klein en de tekst te langdradig. Maar als een “ik ga akkoord” voor jou voldoende is om zero privacy te hebben, dan maak ik met alle plezier weleens een leuk documentje op dat je moet goedkeuren om bijvoorbeeld de linker cafetariadeur te gebruiken. Stellende dat dit de deur is die je altijd neemt en ik het papier onder je neus schuif wanneer je door deze deur wil gaan en eigenlijk enorm veel trek hebt. Na een paar alinea’s geef je het op en handteken je toch.

Heb jij dan iets te verbergen?
Ik an sich niet. Hoewel ik mensen ken met belangrijke beroepen die wel eens gevoelige informatie op hun pc kunnen hebben.
Schiet me net ook het idee binnen van “blackmail” aan de hand van je zoekresultaten..

Heb jij dan zo'n raar surfgedrag?
“What's normal for the spider is chaos for the fly” - Morticia Addams

Wat is er nu makkelijker dan eindelijk eens gerichte reclame te krijgen?
Geen reclame krijgen en zelf de keuze maken tussen wat je koopt/waar je op reis gaat/welke vlucht je boekt/…

Waarom gebruik je het dan?
Because society wants me to. Anno 2017 is Google/Facebook/... niet meer weg te denken uit het dagelijks leven.

Waarom verzet jij je er dan niet/wel tegen (en hoe)?

Ik probeer mezelf af te schermen. Het lukt niet prima door die onbezonnen tienerjaren op het wereldwijde web, maar ik dek de schade in met het geringe smartphonegebruik.

Met citaat antwoorden