Enkele post bekijken
  #5  
Oud 13th December 2008, 10:37
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Ik sluit me volledig aan bij Hanne.
Waar gaan we naartoe als iedereen dit 'principe' zou gaan toepassen?
De schandpaal. Jongens toch.
Waarom niet ineens mandjes met eieren en tomaten in de buurt zetten zodat de mensen de 'terechtgestelde' kunnen bekogelen? Of zijn handen afkappen, dan kan hij niet meer stelen.

Ik zeg niet dat ik de winkelier niet begrijp. Na zo vaak bestolen te zijn geweest is het verleidelijk om - als je dan eindelijk eens zo'n dader te pakken krijgt - de man het eens goed betaald te zetten, maar ergens moet je toch beseffen dat dit niet de juiste manier is? Ik moet bij verhalen als dit ook altijd denken aan het verhaal van de man die bij een apotheker inbreekt om een levensreddend geneesmiddel voor zijn doodzieke dochter te kopen. Je wordt niet zomaar inbreker. Volgens mij moet het toch al erg gesteld zijn voordat je je tot zulke drastische maatregelen gaat wenden. Kansarmoede (thuis deze waarden niet meegekregen), niet in staat om een job te vinden, doodzieke kindjes thuis, kleptomanie enz. zijn maar enkele van de redenen. Diefstal kan nooit echt goedgepraat worden, maar er is wel zoiets als een wet om mensen toch iets van een eerlijk proces te gunnen en de omstandigheden ook in acht te nemen bij het bepalen van een strafmaat.

'Oog om oog, tand om tand' is een 'principe' dat ik toch zoveel mogelijk uit mijn leven wil bannen. Geef mij maar 'keer de andere wang'. Dat is de enige manier om deze wereld enigszins leefbaar te houden.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden