Enkele post bekijken
  #2  
Oud 3rd August 2015, 12:19
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Loktieners afgestuurd op cafébazen

Persoonlijk vind ik dit een moeilijke kwestie. Toch heb ik ervoor gekozen dat dit een goed idee is. Alcohol is schadelijk voor jongeren wiens hersenen nog in ontwikkeling zijn. Daarom is het goed dat alcohol voor deze leeftijdscategorie verboden is. Langs de andere kant is het erg moeilijk om na te gaan wat de leeftijd van jongeren is. Iemand van 15 jaar kan eruit zien als iemand van 18 jaar een visa versa. Een ander probleem is dat volwassen vrienden/vriendinnen alcoholische dranken gaan halen en het geven aan diegenen die het niet zouden mogen drinken. Is het dan niet aanvaardbaar om deze volwassenen ook te beboeten? De cafébazen kunnen er dan in principe niets aan doen. Een andere vraag is dan hoe de cafébazen dit kunnen bewijzen, want de jongeren zelf zullen het sowieso ontkennen. Dan zal het woord tegen woord worden. Daarom denk ik dat het afsturen van loktieners op cafébazen niet genoeg is. Loktieners eveneens afsturen op volwassenen in het café zelf of op hun eigen vrienden/familie zou ook moeten kunnen.
Waar ik ook spontaan aan denk, is dat jongeren steeds slimmer worden. Wettelijk gezien kunnen jongeren weigeren om hun identiteitskaart te laten zien wanneer een cafébaas hier naar vraagt. Ze kunnen eveneens liegen en vertellen dat ze hun identiteitskaart kwijt/vergeten zijn of de identiteitskaart van een oudere broer/zus gebruiken (waar ze enorm op lijken). Het is voor cafébazen dus erg moeilijk om de werkelijke ouderdom van hun klanten te bepalen.
Met citaat antwoorden