Enkele post bekijken
  #2  
Oud 22nd March 2017, 10:34
ARNE.W*LLEMS ARNE.W*LLEMS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Grobbendonk
Posts: 73
Ik ben ervan overtuigd dat de technologische vooruitgang enkele negatieve aspecten met zich mee brengt. Er zijn natuurlijk ook positieve gevolgen van de smartphone; ik denk dan aan snel kunnen reageren bij rampen/ongevallen, positieve economische effecten, ... Maar is het constant bereikbaar zijn, constant toegang hebben tot het internet, constant verantwoording moeten afleggen en een enorme sociale druk wel zo'n positief gegeven? Het is een enorm vermoeiende en tijdrovende bezigheid. Eric Thomas reageert erg treffend op deze telefoonverslaafde maatschappij: "The time you could be using to be successful, you are using on your cell phone and the cell phone is bringing you nothing but a bill". Deze digitalisering van onze maatschappij verhoogt de druk op jongeren, de verwachtingen (van leeftijdsgenoten en ouderen) zijn torenhoog en veel jongeren kunnen hier niet mee om. Ik verwijs daarmee naar het hoge aantal jongerendepressies en zelfs een hoog aantal zelfdodingen.
Daarnaast zorgt de smartphone ervoor dat sociaal contact zich verlegt naar platformen als Facebook, Snapchat, Instagram en naar simpele sms-berichtjes. We zien dat jongeren het nu moeilijker hebben met contact in "de echte wereld". Iets via sms sturen gaat makkelijker dan het face-to-face zeggen.

Ik vind de actie van zuster Theresa daarom een goed initiatief en ik hoop dat velen haar daarin volgen. Het is belangrijk dat ouders en leerkrachten deze actie aan de jongeren voorleggen en zo de jongeren stimuleren om hun smartphone, al is het maar een uurtje per dag, aan de kant te leggen. Een digitale detox is meer dan ooit nodig. Ik heb hier ervaring mee, aangezien ik vorig jaar mijn iPhone een volledige week aan de kant heb gelegd. Het gevolg daarvan is dat ik nu mijn smartphone steeds minder gebruik en veel minder sociale druk voel, aangezien ik geen behoefte meer heb om constant berichtjes te versturen. Ik zoek mijn sociale bevestiging nu in andere elementen van mijn leven (vooral in "de echte wereld"), zoals op school en tijdens het werken.
Met citaat antwoorden