Enkele post bekijken
  #2  
Oud 3rd September 2017, 13:09
Indy.Geeraerts
Gast
 
Posts: n/a
Het ruime spectrum

Een gelijkaardig artikel in “de Humo” van deze week (nr 4017/35; pagina 9-13).

Ik vind het mooi dat Jan Leyers de kijker kennis wil leren maken met de islam (in Europa); zo kan hij het ruime spectrum aan verschillen binnenin deze godsdienst -zoals die bij elke religie aanwezig zijn- laten zien, wat bij de kijker dan weer een ander beeld creëert dan dat wat hen (ons) via de media bereikt.

Zoals we de voorbije dagen in de kranten konden lezen is religie nog steeds bran-dend actueel. Ik ben dan ook enorme voorstander van vakken zoals Godsdienst omdat deze leerlingen introduceert met verschillende wereldgodsdiensten (én innerlijkheid én zingeving én ...). Dat is belangrijk in een multiculturele samenleving waarin we vaak -als we eerlijk moeten zijn- enkel met onszelf bezig zijn.
Ik betrapte me er laatst op dat ik de naam van mijn eigen (over)buren niet ken; laat staan dat je bij elkaar op de koffie gaat, spreekt over de religieuze en culturele verschillen en gelijkenissen, …

Educatieve programma’s, als dat wat hier besproken wordt, zijn in onze samenleving net zo nodig als de tig “soyez prudents” borden op/naast de Franse autostrades (vooral tijdens de bouchon; https://static.ladepeche.fr/content...01009011750.jpg ). Mensen moeten bewust gemaakt worden dat ze niet alleen zijn op de wereld. Soms is er een “eye-opener” -groot woord- nodig om tot dat besef te komen.

Kanttekening: Ik zeg nu niet dat we allemaal met onze kop in het zand zitten, maar het is goed (door het programma) een gezicht te kunnen plakken op een bepaalde groep mensen. Zelf ben ik van mening dat je moeilijk met een bepaalde groep kan meeleven/je inleven als je niemand kent die tot die groep behoort.
Hoewel ik de opdeling in groepen ook weer achterhaald vind en meer opteer voor de kleutervariant als in "mens", "hond", "tafel", "stoel", ... Ik vind het niet leuk mensen in hokjes te steken/zelf in hokjes gestoken te worden. We zijn allemaal mensen en moeten op die manier gelijk en waardig behandeld worden. Al die andere onderverdelingen doen er voor mijn part niet toe.


De reeks lijkt me alvast de moeite; als er niets tussenkomt ga ik deze avond op NPO2 kijken.
https://www.npo.nl/allah-in-europa/...7/VPWON_1261479
Bijgesloten Bestanden
Bestandstype: pdf Allah in Europa Jan Leyers zoekt de ziel van de Westerse moslim.pdf (836.3 KB, 8x gelezen)
Met citaat antwoorden