Enkele post bekijken
  #3  
Oud 22nd April 2017, 13:18
stien.d*kinderen stien.d*kinderen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Ravels
Posts: 98
Leonie en Sarah halen volgens mij zeer nuttige argumenten aan en hebben zeker een mening waar ik me bij kan aansluiten. Toch heb ik er mijn vragen bij. Gaan we traditionele godsdienst ook afschaffen binnen een Katholiek school?
Ik denk dat we zeker en vast het vak godsdienst toegankelijker moeten maken voor leerlingen, we moeten meer de boodschap achter, bijvoorbeeld het Bijbelverhaal, duidelijk maken. We moeten de leerlingen leren dat de Bijbel niet letterlijk geïnterpreteerd mag worden, maar dat je dit boek moet benaderen vanuit verschillende invalshoeken. Ook denk ik dat het inderdaad zeer belangrijk is dat leerlingen ook leren over andere wereldgodsdiensten of levensbeschouwingen, over sektes, over religies zoals scientology enzovoort, maar de traditionele godsdienst afschaffen vind ik een beetje extreem. Wanneer je het leerplan godsdienst bestudeerd, vind je al redelijk veel over wereldgodsdiensten en over onderwerpen zoals keuzemoeilijkheid, ethiek, waarden en normen, enzovoort. We moeten het leerplan godsdienst verruimen en kritischer kijken naar wat nu echt belangrijk is voor de leerlingen, maar het is zeker niet onbelangrijk te aanvaarden dat het huidige leerplan al zeer goed in elkaar zit. Ik denk dat veel mensen godsdienst een overbodig vak vinden, maar niet precies weten wat het vak nu juist inhoud en wat we met dit vak willen bereiken. Mijn conclusie is dat er altijd aanpassingen gedaan kunnen worden om het vak godsdienst te optimaliseren, maar het vak afschaffen vind ik zeer extreem.
Met citaat antwoorden