Enkele post bekijken
  #2  
Oud 22nd May 2016, 14:39
Hendrik.S*uvillers Hendrik.S*uvillers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Thuis
Posts: 83
Als ervaren gamer heb ik uiteraard een mening over deze kwestie. Het klopt dat er in het verleden games zijn gemaakt die nogal stereotiepe vrouwelijke personages hadden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de "Tomb Raider" serie van eind jaren '90 of recenter de "Dead or Alive" serie. Vrouwen die hier dienen als decorstuk, is bij deze games misschien nog maar zacht uitgedrukt.
Daarentegen merk ik wel dat voor elke game waarin één of ander stereotype voorkomt, je makkelijk twee andere games kan opsommen waarin het niet het geval is. Naar mijn gevoel zijn er de laatste 15 jaar enorm veel stappen gezet in de emancipatie van vrouwelijke gamepersonages. Ellie van "The Last of Us", Jade van "Beyond Good and Evil", Triss en Yennifer van "The Witcher", Madison Paige van "Heavy Rain", Clementine van "The Walking Dead", Max en Chloë van "Life is Strange", Fiona van "Tales from the Borderlands", Hope van "République" en zelfs Lara Croft uit de laatste 2 Tomb Raider's... Allemaal zijn het stuk voor stuk goed uitgewerkte gamepersonages die niet als "decor dienen".
Wat er in dit artikel gebeurt, is dat er één game at random wordt gekozen en gespeeld. Toevallig zit er een seksminigame van een halve minuut in - wat voor alle duidelijkheid, voor mij ook niet hoeft - en vervolgens wordt er door één of andere psycholoog die nooit gamede een uitspraak gedaan over heel het game medium. Dit is veralgemenen en vind ik niet kunnen.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar de episode van Game of Thrones van vorige week, dan zit toch ook niemand te zagen over Daenerys die voor de zoveelste keer haar tieten aan heel de wereld laat zien...
Ik denk dat de kern van het probleem gewoonweg een generatiekloof is. Oudere mensen weten gewoon niet goed wat games precies zijn en staan er over het algemeen nogal sceptisch tegenover. Als ze dan eens toevallig in contact komen met het medium is het om de verkeerde redenen zoals seks of teveel geweld in bv. Grand Theft Auto. Maar wat men vergeet, is dat er veel meer films en boeken zijn waarin seks en geweld - al dan niet op een volwassen manier - aan bod komen. Als je een actiefilm neemt zoals James Bond waarin het hoofdpersonage meer "bad guys" doodt dan dat hij redt, dan kan je dat ook in vraag stellen... En bij mijn weten spelen de "Bondgirls" -zeker in de oude films- ook alleen maar mee als "decorstuk".
Ik vind dat je als maker van games de vrijheid moet krijgen om te doen wat je wil. Als je bijvoorbeeld God of War neemt (het spel dat in het artikel aan bod komt) dan speelt heel het verhaal zich af in het oude Griekenland van +- 3000 jaar geleden. In die tijd waren er nog geen gelijke rechten voor mannen en vrouwen, dus bijgevolg wordt dit ook zo weerspiegeld in het spel. Het is dan ook aan de speler om de tijdsgeest van toen te ervaren / interpreteren en te relativeren.
Tenslotte, denk ik dat wanneer iedereen (zowel jong als oud) de game "Journey" speelt, de standpunten van de maatschappij tegenover games drastisch zullen veranderen. Een tip dus aan al diegene die twijfel aan deze - ondertussen - uitgebreide reactie.
Met citaat antwoorden