Enkele post bekijken
  #1  
Oud 3rd August 2017, 19:29
Quinten.D*smyter's Avatar
Quinten.D*smyter Quinten.D*smyter is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Lier
Posts: 15
Een wapen bezitten om jezelf en anderen te beschermen. Akkoord of niet?

Citaat:
Een wapen bezitten om jezelf en anderen te beschermen. Akkoord of niet?

Een voorstel over wapenbezit, van een lid van de jongerenafdeling van Open VLD tijdens het zomercongres, wordt op sociale media druk becommentarieerd.
"Mensen moeten vrij een wapen kunnen bezitten om zichzelf en anderen te beschermen", zo luidt een vraag die door Jong VLD op haar Facebookpagina werd gelanceerd.
"Akkoord of niet?" vragen de jongliberalen.
Het voorstel weekt heel wat reacties los, zowel van voor- als tegenstanders.

Van 4 tot 6 augustus organiseert Jong VLD een Zomercongres in Brussel.
Daarvoor kunnen leden van de jongerenpartij zelf stellingen indienen.
Een van die standpunten komt van Jerry Van Echelpoel en luidt als volgt:

"Mensen moeten vrij een wapen kunnen bezitten om zichzelf en anderen te beschermen. Akkoord of niet?"

Het is deze stelling die voor ophef zorgt op sociale media, nadat Jong VLD er zelf een Facebookpoll rond lanceerde.

"Is dit een schot voor de boeg of eerder gewoon ontwapenende naïviteit van de jeugdploeg van Open VLD," vraagt viroloog en opiniemaker Marc Van Ranst zich af op Twitter, verwijzend naar de poll van Jong VLD op Facebook. Al zijn er ook heel wat positieve Facebookreacties op het voorstel. "Warempel een partij die buiten de politiek correcte kotjes durft denken", zo staat er onder meer te lezen.


"Op ons congres staan we open voor alle ideeën, ook de controversiële", reageert de jongerenpartij via zijn sociale mediakanalen.
"Iedereen welkom om mee te denken."

Op Twitter laat Jerry Van Echelpoel, die het standpunt indiende bij Jong VLD, weten dat hij haatmail ontvangt. "Gewoon omdat je een controversiële stelling inneemt. Zover de vrije meningsuiting."


En of het veel reacties heeft losgeweekt. Zowel bij voor- als tegenstanders. Van mij mag je duidelijk weten dat ik een voorstander ben van wapenbezit. Drie keer per week rij ik op mijn brommer met geweer op de rug en pistool in de rugzak naar de schietstand.

Wapenbezit is dus redelijk vrij als je de regel en wetgeving volgt. ik had mijn eerste wapen al toen ik 18 was en reeds sportschutter toen ik 16 was.

Wapendracht daarentegen is bijna onmogelijk.

Nu wat mij vooral opvalt, is hoe weinig de mensen op dit moment weten over de wapenwetgeving in België.

Hoe raak je zelfs aan een wapen in België?

Even volledig uitgelegd.
1) Wordt lid van een schietclub
1.1) om lid te worden bij een schietclub moet je trouwens al ene uittreksel uit het strafregister gaan halen anders kun je zelfs geen lid worden. (lid worden duurt ong. 1 maand)

2) Registreer je voorlopige SSL (Sport schutters licentie) (min 16jaar)
2.1) Ook hiervoor moet je een Uittreksel uit het strafregister afgeven niet ouder dan drie maanden.
2.2) je moet ook naar je huisarts gaan deze moet ene papier onderteken waarop staat dat je geschikt bent bevonden om ene wapen te mogen hanteren (het hele proces duurt ong. 1 maand)
2.3) Je voorlopige licentie is 1 jaar geldig met deze licentie mag je geen wapen kopen enkel hanteren en dit onder supervisie van iemand die minstens 2 jaar houder is van een definitieve SSL

3) Tijd voor je examen
3.1) nadat je genoeg hebt geoefend (6 maanden - 1 jaar) is het tijd voor een examen zowel een praktische proef als een theoretische proef
3.2) Op de theoretische test moet je minimaal 60% halen deze gaat voornamelijk over veiligheid en wetgeving
3.3) De praktische proef is veel moeilijker je wordt getest op veiligheid correct handelen onderhoud enz... dit word trouwens door ong. drie personen begeleidt 2 examinatoren en jou begeleider

4) Aanvraag definitieve licentie
4.1) Je attest van slagen kunnen voorleggen zowel praktisch als theoretisch
4.2) Uittreksel strafregister (niet ouder dan 3 maanden)
4.3) Medisch attest van je huisarts
4.4) minstens 6 maanden lid zijn bij je club
4.5) minstens 12 geregistreerde schietbeurten

En nu kunnen we iets gaan kopen toch?
Nee, dat kunnen we niet.

Er zijn 5 wapencategorieën voor elke wapencategorie moet je aparte praktische testen afleggen
A: Revolver (Western)
B: Pistool (Politie)
C: Gladde loop (bv tweeloop)
D: Getrokken loop ("normaal" geweer)
E: Zwart kruit (Oudere wapens)

Je mag enkel een wapen gebruiken/kopen in de categorieën waar je ene licentie voor hebt
Elke 5 jaar moet je trouwens al deze stappen opnieuw doorlopen als er iets veranderd is aan de wetgeving
Elke schiet beurt dient geregistreerd te worden zowel elektronisch als op papier

Elk jaar dien je je SSL te vernieuwen hiervoor dien je opnieuw een uittreksel van het strafregister te gaan halen en kunnen aantonen dat je minstens 12 schietbeurten hebt.

En nu kunnen we iets kopen?
Niet echt bepaalde wapens kun je kopen met je SSL maar voor andere wapens (de meeste) dien je een aparte vergunning aan te vragen.

5) Je vergunning
5.1)meerderjarig zijn;
5.2)niet zijn veroordeeld als dader of medeplichtige wegens een misdrijf
5.3)een medisch attest voorleggen dat bevestigt dat de aanvrager in staat is een wapen te manipuleren 5.4)zonder gevaar voor zichzelf of voor anderen;
5.5)slagen voor een proef betreffende de kennis van de toepasselijke regelgeving en het hanteren van een vuurwapen. Er zijn vrijstellingen voor deze proeven (in sommige gevallen voor sportschutters, jagers of voor wie reeds vergunningen heeft);
5.6)geen meerderjarige persoon samenwonend met de aanvrager verzet zich tegen de aanvraag;
5.7)een wettige reden opgeven voor de verwerving van het betrokken wapen en de munitie.

De behandeling hiervan kost 110 euro en duurt 3 maanden tot 1 jaar
De wijkagent komt ook langs voor ene persoonlijk gesprek
Je wapen moet je achteraf laten registreren bij de lokale politie

Dit is trouwens maar een beknopte opsomming als er iets verduidelijkt dient te worden vraag gerust.

Even vergelijken met de politie die dagelijks met wapens rondloopt
moeten jaarlijks maar 16 uur wapentraining ondergaan

In mijn opzicht met een extra cursus moet het mogelijk zijn om met een wapen rond te mogen lopen.

Waarom? Vragen de mensen dan. Omdat het kan.
Ik ben zelf een trotse wapeneigenaar in het bezit van drie wapens twee geweren en één pistool

Uit mijn persoonlijke overtuiging vind ik vrijheid zeer belangrijk. De Vrijheid om te zeggen wat ik wil. De vrijheid om mezelf te zijn. De vrijheid om een wapen te dragen.
__________________
Citaat:
Orgineel gepost door Kai
If all life is so important, then the most evil of all beings on this earth are without a doubt humans. If there weren't any people on earth, the environment and conditions that all living things live in would be drastically better. Even if there were no school to teach us the stuff we know, it would still be obvious to everyone, wouldn't it? Just think of all that's happened to the earth due to our desires and ego.
Met citaat antwoorden