OESO: Bijna een op de vijf Belgen van 25 tot 34 jaar heeft geen diploma
Bij de 25- tot 34-jarige Belgen heeft 18 procent geen diploma secundair onderwijs. Dat blijkt vandaag uit de studie 'Education at a Glance 2015' van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO).
Met dat percentage vroegtijdige schoolverlaters scoort België slechter dan gemiddeld: in de 34 OESO landen - in doorsnee de 'ontwikkelde landen' van de wereld - is dit gemiddeld 17 procent en in de 21 EU-lidstaten die ook lid zijn van de OESO 15 procent. Alle buurlanden doen het bovendien beter, in Duitsland en Luxemburg heeft maar 13 procent geen diploma secundair.
"Men komt niet alleen zonder diploma op die arbeidsmarkt, maar ook met heel weinig vaardigheden en dan kom je heel gemakkelijk in een spiraal van langdurige werkloosheid en maatschappelijke uitsluiting terecht", zegt Dirk Van Damme, onderwijsexpert bij de OESO, daarover aan de VRT.
In de grotere leeftijdscategorie 25 tot 64 jaar heeft 26 procent van de Belgen geen diploma secundair onderwijs.
Naast onderwijs speelt ook werk een rol. Volgens de cijfers blijkt in de categorie 20-24-jarigen bijvoorbeeld dat 18,8 procent van de mannen en 18,9 procent van de vrouwen geen baan heeft en geen onderwijs of opleiding volgt. Zowat een op de vijf 20- tot 24-jarigen zit dus thuis zonder diploma en werk.
De OESO-cijfers bewijzen voor Vlaams Parlementslid voor sp.a Caroline Gennez de noodzaak van een hervorming van het secundair onderwijs. "Dit zijn dramatische cijfers, want zonder diploma maak je nauwelijks kans om een job te vinden. Daarom moet er dringend werk gemaakt worden van een middelbaar onderwijs dat jongeren ook de kans biedt om een vak te leren."
Bron : 24/11/15 ; DM
http://www.demorgen.be/binnenland/o...ploma-bfa1fa33/
Eigen mening : Mijn mening rond dit onderwerp is dat er inderdaad moet hervormd worden in het secundair onderwijs. Het middelbaar onderwijs is op dit moment niet vakgericht genoeg naar de toekomst van de jongvolwassenen. In de ASO - richtingen zou men ook, naar mijn mening, minder theoretisch moeten denken maar ook iets meer een evenwicht te zoeken met het praktische.