Grondverschuiving kost zeker 90 mensen het leven in Myanmar
Minstens 90 mensen zijn gedood nadat zaterdag een berg afvalgesteente is beginnen schuiven vlakbij de jade- en goudmijnen in het noorden van Myanmar. Dat blijkt zondagochtend uit een nieuwe officiële balans.
‘Slechts één persoon werd levend teruggevonden, maar is kort na de redding toch overleden’, aldus lokale verantwoordelijke en coördinator van de reddingsdiensten Tint Swe Myint.
Een 300 meter hoge berg afvalgesteente afkomstig van de mijnproductie had het zaterdagmorgen begeven in het district Hpakant in de opstandige deelstaat Kachin, 350 kilometer ten noorden van Mandalay.
Grondverschuivingen komen wel vaker voor in Hpakant, waar meer dan 90 procent van de wereldwijde jade wordt gedolven. Eind maart kwamen minstens een dozijn mensen om het leven in hetzelfde gebied door een andere grondverschuiving.
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151122_01983164
Datum: 22/11/2015 om 07u20
Mening
Niet iedereen zal dit artikel maatschappelijk relevant vinden, maar ik wel. In Europa kennen we geen problemen met grondverschuivingen, maar elders in de wereld wel. Als we onze ogen openen, zien we dat de natuur ons iets zou willen vertellen. De aardoppervlakte is constant in beweging, continenten drijven stilletjes aan naar elkaar toe of schuiven stilletjes aan van elkaar weg. Zou het kunnen dat de opwarming van de aarde deze processen versnelt? Ik vind het persoonlijk verdacht dat we de laatste jaren steeds meer en meer berichten zien verschijnen over grondverschuivingen, natuurrampen … . Nu zijn er weer 90 mensen gestorven. Voor zover ik weet, is de wetenschap reeds in staat om dergelijke zaken te kunnen voorspellen. Waarom gebeurt het daar dan niet? Dat zou vele levens kunnen redden. Als wetenschappers een sterk vermoeden hebben dat dergelijke gebeurtenissen zullen plaatsvinden, vind ik dat ze de plicht hebben om dit de communiceren naar de bevolking toe. Op deze manier hebben ze tenminste de kans om zich te verplaatsen naar veiligere gebieden en de risicogebieden te vermijden. Het is hierbij natuurlijk belangrijk om goed te communiceren, want anders zal massahysterie al snel in de hand gewerkt worden.