Voor het eerst mag genetisch gemodificeerde zalm verkocht worden in de VS
De genetisch gemodificeerde zalm AquAdvantage mag vanaf vandaag worden verkocht in Amerikaanse supermarkten. De Amerikaanse voedsel- en warenautoriteit (FDA) nam dat besluit gisteren. De zalm is het eerste genetisch gemodificeerde dier dat in Amerika voor consumptie mag worden verkocht.
Door de genen van de zalm zo te veranderen dat hij meer groeihormonen produceert, groeit de vis twee keer zo snel als een normale zalm. Voorstanders wijzen op de voordelen: de genetische gemodificeerde zalm - en later ander voedsel - kan een antwoord zijn op de groeiende wereldbevolking en het dreigende voedseltekort dat daaruit voorkomt. Per kilo zalm zijn er minder grondstoffen nodig. Met aquafarming, het genetisch modificeren van vissen, kunnen 10 tot 11 miljard mensen gevoed worden terwijl de visstand enigszins behouden blijft.
Tegenstanders zijn er ook. Zij zijn bang dat de gemodificeerde zalm de natuurlijke zalmpopulatie verstoort als zij in aanraking komt met wilde zalmen. Daarnaast pleiten ze voor het labelen van de gemodificeerde zalm. De FDA oordeelt dat de aangepaste zalm geen apart etiket nodig heeft in de supermarkt.
AquAdvantage
's Werelds kostbaarste zalm zwemt nu nog rond in reservoirs in Panama. Prikkeldraad en waakhonden moeten de vissen afschermen van de buitenwereld. Het is belangrijk dat de genetisch gemodificeerde zalm niet ontsnapt naar oceanen en rivieren, omdat ze dan de natuurlijke zalmpopulatie zou kunnen verstoren. Het bedrijf AquaBounty begon met genetische modificatie van de zalm in de jaren 90. Vijfentwintig jaar later wordt de AquAdvantage, zoals hij werd gedoopt, dan eindelijk geschikt bevonden voor Amerikaanse consumptie. Het bedrijf stopte 60 miljoen dollar in het project.
Symbolisch keerpunt
De goedkeuring van de zalm heeft lang op zich laten wachten. De FDA oordeelde in 2010 al dat de zalm veilig is om te eten. In 2012 achtte ze bewezen dat de zalm geen bedreiging vormt voor het milieu, mits ze in de reservoirs blijft. De FDA baseert haar conclusies op analyses die ze maakt van door AquaBounty geleverde gegevens. Milieuactivisten stellen dat deze studies ontoereikend zijn.
Maarten Keulemans, wetenschapsredacteur van De Volkskrant, spreekt van een symbolisch keerpunt. "Het is voor het eerst dat we zoiets herkenbaars als een zalm naar onze hand zetten met genetische technieken. Dit markeert de ontwikkeling van gentech als iets voor de boer, die genetische technieken al veel langer gebruikt om zijn oogsten te behoeden voor natuurlijke plagen, naar iets waar gewone consumenten direct mee te maken krijgen." Maar, relativeert Keulemans, eigenlijk hebben we als consument ook al volop te maken met gentech. Medicijnen worden ontwikkeld met genetisch gemodificeerde bacteriën en kleding is vaak gemaakt van genetisch aangepast katoen.
Voorlopig nog niet te koop
Wanneer de gemodificeerde zalm daadwerkelijk in de schappen zal liggen, is nog niet duidelijk. Enkele supermarkten hebben aangegeven dat ze de zalm niet zullen verkopen, om aan protest van consumenten tegemoet te komen. Veel gemodificeerde zalm zal er voorlopig niet komen: de visboerderij in Panama heeft een productiecapaciteit van 100 ton zalm per jaar, een kleine hoeveelheid vergeleken met de 200.000 ton Atlantische zalm die Amerika elk jaar importeert.
Belangengroepen, zoals het Centrum voor Voedselveiligheid, hebben aangekondigd de beslissing van het FDA aan te gaan vechten bij de rechter.
Bron: http://www.demorgen.be/wetenschap/v...de-vs-b066c394/
http://www.nytimes.com/video/busine...gion=video-area
20 november 2015
Commentaar: Dit is volgens mij een stap in de goede richting. Overal in de wereld zijn er mensen die honger hebben, elk jaar komen er meer mensen bij die honger hebben. Deze zalm kan daar een oplossing voor bieden. Het kan ook een oplossing zijn om mensen die bijvoorbeeld getroffen zijn door een tsunami makkelijker terug op te doen krabbelen. Deze zalm groeit twee keer zo snel als gewone zalm en heeft minder voedingsstoffen nodig. Dat is ideaal.
Als dit product echt zo veilig is als de FDA beweert, dan hoop ik dat er snel nieuwe gemodificeerde producten op de markt komen, om aan het voedseltekort tegemoet te komen en om in de toekomst voedseltekort te voorkomen.
Ik vraag me af wat de prijs van deze zalm zal zijn. Zal hij net goedkoper zijn dan niet-gemodificeerde zalm of net duurder of misschien even duur? In het artikel staat dat het bedrijf 60 miljoen dollar in het project heeft gestoken, dat is niet mis.
De FDA heeft geoordeeld dat de zalm veilig is om te eten, ik stel me de vraag of ook de gevolgen die op lange termijn pas merkbaar zijn, onderzocht zijn. Wat zal het effect van het eten van gemodificeerd voedsel zijn? Zijn hier gevolgen aan verbonden? Zijn die misschien hetzelfde als je niet-gemodificeerde zalm zou eten?
In het artikel staat dat de FDA oordeelt dat geen apart etiket nodig is. Ik zou wel een apart etiket voorzien voor gemodificeerd voedsel. Sommige mensen zijn hier geen voorstander van en willen dit voedsel dus niet kopen. Als er een apart etiket is, hebben deze mensen nog de keuze. Ik denk dat ze anders dit product helemaal niet meer zullen eten, uit schrik om gemodificeerd voedsel te eten. Dit zal de inkomsten van supermarkten niet ten goede komen. Er hebben namelijk al supermarkten aangegeven dat ze deze zalm niet in de rekken zullen leggen, om aan protest tegemoet te willen komen. Deze supermarkten willen klantenverlies voorkomen.