19th November 2015, 10:02
|
Registered User
|
|
|
|
Man hield terroristen van Bataclan 2 uur in het oog
Man hield terroristen van Bataclan 2 uur in het oog
Voordat de jihadisten in de Bataclan 89 mensen vermoordden, zijn zij ruim twee uur in de gaten gehouden door een buurtbewoner.
In de krant Le Figaro vertelt ene Christophe hoe hij zich in een restaurant bevond, op drie minuten lopen van de concerthal. Om vijf over halfacht ziet hij een zwarte Polo met Belgische nummerplaat een poging doen om te parkeren. "Er was helemaal niet veel plaats. Ik vond het gek. De bestuurder had moeite met sturen, alsof hij nauwelijks kon rijden. Ik ben naar ze toegegaan om te zeggen dat ze slecht geparkeerd stonden. Maar ze deden hun raampje niet open en bekeken me vies. Ik vond dat ze eruitzagen alsof ze aan de drugs waren."
Terug in het restaurant valt hem op dat de automobilist de motor laat draaien. Na drie kwartier rijdt een politieauto voorbij, maar die doet niets aan de slecht geparkeerde Polo. Om halftien verlaat Christophe het restaurant, de mannen zitten nog altijd in de auto. Dan krijgt hij de melding van de eerste aanslag bij het Stade de France. Hij belt meteen de politie, "wel tachtig keer", maar komt er niet meer doorheen. Enkele minuten later stappen de mannen uit en begeven zich naar de Bataclan.
Bron:http://www.demorgen.be/buitenland/man-hield-terroristen-van-bataclan-2-uur-in-het-oog-b9e77f90/
Eigen mening: Tja, wat moet je doen als je in zo'n situatie terecht komt. De politie bellen is blijkbaar geen optie, en zelf de held uit gaan hangen is ook niet aan te raden. Deze man had actie kunnen ondernemen door naar de brandweer of een ambulance te bellen. Om zo via een omweg de politie te kunnen verwittigen. Ik ben er zeker van dat deze man nu met zijn geweten zit te kampen. Maar we mogen hem niets verwijten, het politiebureau was niet bereikbaar en volgens mij ligt daar het probleem. Waarschijnlijk waren de lijnen bezet vanwege de eerdere aanslagen aan het Stade de France. Een spijtige zaak dus.
|