Enkele post bekijken
Oud 18th November 2015, 15:13
Romy.L*ntermans Romy.L*ntermans is offline
Registered User

Turkse fans verstoren minuut stilte voor de slachtoffers van Parijs met boe-geroep

Turkse fans verstoren minuut stilte voor de slachtoffers van Parijs met boe-geroep
Maar het was geen teken van disrespect zeggen sociale media

De vriendschappelijke match tussen Griekenland en Turkije van gisteravond zou normaal gezien ingezet worden met een minuut stilte ter ere van de slachtoffers van de aanslagen in Parijs. Dat was echter buiten de fans van het Turkse elftal gerekend, die de stilte verstoorden met luid boe-geroep.

Gisteravond ging er aan verschillende voetbalmatchen overal ter wereld een minuut stilte vooraf. Dat ter nagedachtenis aan de 129 slachtoffers die er vorige week vrijdag vielen bij de aanslagen in Parijs. Ook in het Basaksehir Fatih Terim Stadion in Istanbul was dat de bedoeling, maar dat was buiten de fans van het Turkse elftal gerekend. Die lieten gedurende de hele minuut 'stilte' een opstandig gejouw horen.

Fatih Terim, de manager van de Turkse ploeg, liet na de match weten dat de aanwezige supporters voor zijn team meer respect hadden moeten tonen. "Onze fans hadden zich beter moeten gedragen tijdens het spelen van de nationale volksliederen en tijdens de minuut stilte", zo zei hij.

"Westerse hypocrisie"

Volgens verschillende bronnen op sociale media was het gejouw echter geen teken van een gebrek aan respect, maar wel een manier voor de Turkse fans om "de hypocrisie van de Westerse wereld aan te klagen". Want die is onevenwichtig in hun medeleven vinden ze. Na de terroristische aanslag in Ankara in oktober dit jaar werd er bij de start van de internationale voetbalmatchen immers ook nergens een minuut stilte gehouden, zo klinkt het.

Bij de aanslag op het Centraal Station in Ankara van 11 oktober lieten meer dan 100 mensen het leven. Turkse fans lieten daar eerder ook al hun onvrede over blijken door de minuut stilte bij hun match tegen IJsland op 13 oktober op eenzelfde manier te verstoren.

bron: De morgen 18 november 2015 http://www.demorgen.be/buitenland/t...eroep-bea46b22/
eigen mening: Ik vind het heel erg en eigenlijk ook onrespectvol dat de Turkse fans zo reageerden. Voor hen kan het niet zo bedoeld zijn, maar voor mij (en waarschijnlijk ook voor vele anderen) komt het wel zo over. Ik vind dat ze gewoon een minuut stil moesten zijn, net zoals al de anderen. De minuut stilte staat symbool voor het denken aan de overledenen en ik vind dat dit wel een symbool is dat gerespecteerd mag worden.
Met citaat antwoorden