16th November 2015, 08:04
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Vorselaar
Posts: 80
|
|
Politie start met vierde flitsmarathon
Politie start met vierde flitsmarathon
Om 6 uur vanochtend is de vierde flitsmarathon van de politie van start gegaan. 128 van de 192 lokale politiezones nemen deel, terwijl de federale wegpolitie 178 agenten inzet om de snelheid van zoveel mogelijk bestuurders te controleren. Bij de vorige flitsmarathon, op 23 en 24 april, controleerde de politie 298.883 voertuigen, waarvan er 19.705, of 6,8 procent te snel bleken te rijden.
De bedoeling van de grootscheepse snelheidscontroles is niet alleen om hardrijders te betrappen en te beboeten maar vooral om alle bestuurders te doen nadenken over hun gedrag op de weg en hun snelheid.
Door de controles is het vanochtend hier en daar aanschuiven op de weg. Zo is het langzaam rijden op de E17 tussen Moeskroen en Rekkem, meldt VRT-verkeersanker Hajo Beeckman.
"Killer nummer één"
"Snelheid is nog steeds de killer nummer één op de weg", zegt de woordvoerder van de federale wegpolitie. "Bij één op drie van de dodelijke ongevallen speelt snelheid een rol. Uit enquêtes blijkt ook dat 56 procent van de mensen vindt dat de snelheidsbeperkingen onvoldoende gehandhaafd worden, 65 procent vindt dat er meer gecontroleerd moet worden. Wie vandaag de weg opgaat, zal wel gecontroleerd worden. We willen de mensen doen nadenken over hun gedrag en hun snelheid, hen doen inzien dat ze amper tijd winnen als ze te snel rijden."
Interceptieploegen
De federale wegpolitie zal ook met interceptieploegen werken om de hardrijders meteen tegen te houden en met hun overtreding te confronteren. Buitenlandse bestuurders zullen hun boete meteen moeten betalen.
Bron: De Morgen, 16 november 2015.
Eigen mening: Dit artikel stelt mij werkelijk tevreden. Men zegt het al in het artikel: "Snelheid is nog steeds de killer nummer één op de weg". Het is dus zeer belangrijk dat hieraan iets wordt gedaan. Naar mijn mening is het een pluspunt dat de politie met interceptieploegen werkt. Op deze manier worden autobestuurders onmiddellijk geconfronteerd met de politie en niet met 'zomaar' een boete. Ik denk dat autobestuurders die tegengehouden worden door de politie zelf meer 'onder de indruk' zullen zijn en sneller hun rijgedrag zullen aanpassen dan mensen die gewoon een boete toegestuurd krijgen in hun brievenbus. Het enige nadeel van deze onderneming is dat het hier en daar aanschuiven zal zijn op de weg, waardoor mensen de kans lopen te laat op hun werk te zijn en weer sneller gaan rijden. Gelukkig staan de flitspalen en de politie deze haastige chauffeurs op te wachten.
|