14th November 2015, 10:42
|
Registered User
|
|
|
|
Rekruteert IS nu ook jongeren via PlayStation? Hoe dan?
Wat?! Hoe heeft IS dit klaargespeeld?
Langs de andere kant is het ook niet heel verwonderlijk, IS zoekt via verschillende kanalen contact met jongeren, Facebook bijvoorbeeld maar ook op straat. Tijdens het spelen van Call of Duty staan de spelers in contact met elkaar om te praten over het spel of om gewoon leuk samen te gamen. Het is dus niet zo heel raar dat IS ook van dit contactmoment gebruikmaakt.
Wat me ongerust maakt, is dat er zoveel jongeren ingaan op het aanbod. "Schieten met een echte raketwerper? Dat wil ik doen! I'm in!". Ik denk dat er binnen het gezin, maar ook op school en in de winkel nog meer de nadruk gelegd moet worden op het feit dat het spel zich niet afspeelt in de echte wereld en dat het zeker niet oké is om dit na te spelen in de echte wereld.
Op zulke vechtspellen staat er een leeftijd vermeld, 16+ of 18+. Toch zijn er altijd tieners die deze leeftijd nog niet bereikt hebben en wel deze games spelen. Het is dan de verantwoordelijkheid van de ouders om deze game niet aan te kopen. De leeftijdscategorie staat er namelijk met een reden op (vergelijk het met de 16+ grens die de bioscopen hebben opgelegd voor de film Black). Tieners jonger dan 16 jaar kunnen, denk ik, nog niet het onderscheid maken tussen wat echt is en niet. Als de ouders dan toch het spel aankopen, of laten aankopen, dan moeten ze de tiener hier goed in begeleiden.
In het artikel staat dat IS beelden uit GTA gebruikt om tieners te rekruteren. Dit maakt het voor de tieners nog moeilijker om het onderscheid tussen realiteit en fantasie te maken. GTA wordt namelijk in een echte wereld gezet. Dit lijkt mij zeer gevaarlijk, GTA in de realiteit, maar ook zo'n 'reclametechnieken'.
Ik vind het een goed idee van de regering om ook naar de gesprekken via PlayStation te kijken i.v.m. terrorisme. Dit is ook een kanaal, net als bijvoorbeeld Facebook, via dewelke er informatie kan overgebracht worden en moet dus goed in de gaten gehouden worden om daarna stappen te ondernemen.
Het volgende is waarschijnlijk wishful thinking, maar ik hoop dat er een manier gevonden wordt waardoor IS geen toegang meer krijgt tot sociale netwerksites.
|