12th November 2015, 14:49
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Essen
Posts: 27
|
|
‘Vervang godsdienst en zedenleer door religiekunde.'
In Nederland pleitten vorige week vijf religiewetenschappers voor de invoering van een verplicht en onafhankelijk vak ‘religiekunde’. Dat vak zou de godsdienst- en zedenleerlessen vervangen. ‘Kennis van religie is essentieel om de wereld van de eenentwintigste eeuw te begrijpen’, klinkt hun argument. De Belgische moraalwetenschapper Patrick Loobuyck gaat akkoord.
‘Als het onderwijs persoonlijke ontwikkeling en leren samenleven in diversiteit als kerntaken beschouwt, dan heeft een vak over levensbeschouwing, ethiek en filosofie daarin een plaats’, vindt Patrick Loobuyck, doctor in de moraalwetenschappen en professor levensbeschouwing aan de Universiteit Antwerpen.
Wat Loobuyck, samen met vijf Nederlandse religiewetenschappers stelt is dat er kennis van de ander nodig is om onze huidige samenleving te begrijpen. En in een geglobaliseerde samenleving betekent dat meer dan ooit dat er kennis van religie nodig is, want religie krijgt steeds meer rollen toebedeeld. Zelfs in een seculiere samenleving, waar de plaats van godsdienst vaak een vraagteken is, is religie allesbehalve achterhaald.
Ze pleiten voor de introductie van een onafhankelijk en verplicht vak dat leerlingen informeert over en inzicht verschaft in de verschillende religies die in onze pluriforme samenleving leven. Het vak heeft niet de bedoeling om leerlingen religieus of levensbeschouwelijk te vormen, maar wel om ze een kans te geven kritisch te kijken naar religie.
Loobuyck noemt het vak niet ‘religiekunde’, zoals de Nederlandse deskundigen dat doen, maar ‘levensbeschouwing, ethiek en filosofie’ of kortweg ‘LEF’. Levensbeschouwelijke geletterdheid is een must en dat kunnen we volgens hem met zo een vak bereiken. Over hoe dat in zijn werk moet gaan voor de leraren van het vak, pleit hij uiteindelijk voor een aangepaste lerarenopleiding.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151112_01966312
Godsdienst is al heel lang iets dat niet te missen is. Het is voor sommigen de enige vorm waarin ze zichzelf of de waarheid vinden. Ook deze dagen heeft godsdienst nog een grote functie in de maatschappij. Het hoort nog altijd bij de opvoeding op school. Toch werd de laatste 140 jaar ook zedenleer aangeboden. Het werd bekeken als iets atheïstisch, wat nu niet meer het geval is. Het is evengoed een vak op school waar niemand nog problemen mee heeft. Nu ze het religiekunde, of zoals meneer Loobuyckx het noemt ‘levensbeschouwing, ethiek en filosofie’, gaan invoeren, gaan de twee vakken samenkomen om samen over deze 3 aspecten te leren. Dat is misschien geen slecht idee aangezien het ons informeert over en inzicht verschaft in de verschillende religies die in onze pluriforme samenleving leven. Het vak wilt ons een kritische kijk geven op religie. Toch vind ik dit iets totaal anders dan de godsdienst die we nu krijgen, maar misschien is dit niet slechter.
|