11th November 2015, 12:37
|
Registered User
|
|
|
|
In ‘De Morgen’ van 10-11-2015 met als titel ‘Keuzemenu bij noodnummer 112 kan mensenlevens kosten’ werd nog eens vermeld dat er vele kwaadwillige oproepen worden geregistreerd, jaarlijks zo’n 100 000. Daar schrok ik even van. Je moet toch wel wat gestoord zijn om hulpdiensten onnodig te bellen.
Evenals Lindy ben ik van mening dat een keuzemenu inschakelen om ‘112’ te bellen ondenkbaar is. Het is inderdaad tijdverlies. Hoe lang moet je soms wachten vooraleer je geholpen wordt wanneer je een commercieel bedrijf moet contacteren: druk ‘1’ voor Nederlands, druk ‘2’ voor een technisch probleem, druk ’3’ voor … druk ’8’ wanneer je een medewerker wil spreken.
In de laatste alinea van het artikel dat ik las, wordt er gesproken van Ecall, een alarmsysteem dat via gps en gsm werkt in de auto. Ik citeer: ’Wanneer de airbags uitklappen bij een zware botsing, zullen de hulpdiensten via Ecall automatisch worden opgebeld. De gps in de auto zal ook de precieze plaats van het ongeval aangeven.’ Als dit systeem waterdicht is, vind ik dit echt een goed idee. Ik hoop dat alle auto’s spoedig met zo’n systeem zullen uitgerust worden.
|