11th November 2015, 11:04
|
Registered User
|
|
|
|
Persoonlijk ben ik niet verrast door dit artikel. Ik ben zelf heel erg bezig met gezondheid. Sinds een halfjaar ben ik gezondheidscoach en geef ik mensen advies over voeding en bewegen. Mensen krijgen bij mij ook een bodyscan. Dit wil zeggen dat ze op de weegschaal gaan staan en de samenstelling van hun lichaam wordt berekend. Hierbij komen we het gewicht te weten, het vocht- en vetpercentage, de spiermassa, het BMI en de botmassa. Als laatste wordt ook het abdominaal vet of visceraal vet (vet rond de organen) berekend. Sommige mensen hebben inderdaad zeer goede resultaten, maar scoren slecht op het viscerale vet. Zij zien er slank uit en hebben een laag vetpercentage, maar het viscerale vet is toch hoog. Hier moet aan gewerkt worden. Dit kan gelukkig ook opgelost worden m.b.v. beweging en je voeding aan te passen.
Wat Shanice zegt klopt zeker. BMI zegt niet alles. In onderstaande afbeelding zie je een sportief persoon en een dik persoon. Deze personen hebben hetzelfde BMI, maar de samenstelling van het lichaam is compleet anders. De persoon links heeft vooral gezond gewicht, terwijl de rechtse persoon bijna geen gezond gewicht heeft. Het 'dik ventje' heeft een zeer hoog vetpercentage en zal hier aan moeten werken. BMI is dus geen complete indicator willen we naar ons gewicht en lichaam kijken.
|