10th November 2015, 09:18
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Malle
Posts: 37
|
|
“Leerlingenbegeleiding kan efficiënter”
De Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB’s) zouden veel efficiënter werken als ze meer samenwerken. Dat blijkt uit een audit van de consultant PwC die De Tijd kon inkijken. De CLB’s zijn te veel aparte eilanden, waardoor niet elk kind een gelijke behandeling krijgt.
De kwaliteit van de hulpverlening hangt vaak af van de individuele medewerker omdat er geen gemeenschappelijke visie, werking of doelstellingen zijn. “Er is geen merk CLB”, staat letterlijk in de audit. “Er is in vele gevallen zelfs geen gelijkgerichtheid in een centrum. Er zijn enkel 3.000 CLB-medewerkers.”
De audit vormt samen met een wetenschappelijke review de basis voor een hervorming van de leerlingenbegeleiding waar Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) aan werkt.
Eigen mening: Dit is inderdaad waar, het CLB zijn meer aparte eilanden. Pakt nu dat een leerling van de ene naar de andere school gaat met een heel ander CLB en een andere aanpak, die misschien niet helpt bij die leerling, dan moet er toch iets gebeuren, dan moeten ze toch info doorgestuurd krijgen van dat ander CLB. Ik weet nu niet dat dit gebeurt maar door samen te werken kan er meer veranderen aan de aanpak van iets, dat vindt je in vele gevallen buiten het CLB ook. Dus de oplossing is samenwerken en meer communicatie tussen de CLB's.
Bron: Het nieuwsblad
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151110_01963592
|