Enkele post bekijken
Oud 5th November 2015, 20:44
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User

Leestoetsen focussen onterecht op snelheid

Net zoals G*lles ben ik het compleet eens met het artikel. Naar mijn mening is het belangrijker om goed en correct te lezen, waarbij je begrijpt wat je leest, dan dat je snel leest en achteraf niet kan zeggen waar te tekst over gaat. Zo heb ik een nichtje dat elke vakantie een leeskaart meekrijgt vanuit de school omdat ze te traag leest. Ik heb zelf al vaak met haar geoefend en ik vind dat ze helemaal niet traag leest. Wat ze wel doet is nadenken over de woorden terwijl ze aan het lezen is. Ze onthoudt dan de woorden die ze niet begrijpt en vraagt wat de betekenis ervan is aan het einde van de zin. Persoonlijk kan ik dit enkel aanmoedigen, maar op school vinden ze het jammer genoeg belangrijker dat ze snel en 'hersenloos' alles aframmelt. Misschien zou dit systeem toch aangepast moeten worden. Het komt het begrijpend lezen enkel ten goede als kinderen trager lezen. De voorwaarde hiervoor is dan wel dat ze op dat moment echt over de woorden nadenken en niet enkel traag gaan lezen omdat de tijd dan sneller voorbij gaat.
Met citaat antwoorden