Enkele post bekijken
  #1  
Oud 5th November 2015, 13:29
Elke.L*uwerysen Elke.L*uwerysen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Merksplas
Posts: 127
Meer verkeer op kleine wegen door kilometerheffing

Meer verkeer op kleine wegen door kilometerheffing

Na de invoering van de kilometerheffing zullen gewestwegen nog meer vrachtwagens te slikken krijgen. Daar geldt de heffing meestal immers niet. Dat schrijft De Standaard vanmorgen.

Vanaf april 2016 moet elke vrachtwagenchauffeur betalen om het Vlaamse wegennet te gebruiken. Die regeling geldt vooral op het hoofdwegennet: de snelwegen en enkele grote gewest- en gemeentewegen. Daarbuiten ontsnappen vrachtwagens aan het basistarief van 11,3 cent per kilometer.

Een rapport gemaakt in opdracht van het departement Mobiliteit en Openbare Werken waarschuwt nochtans voor dat scenario. Het onderzoek dateert uit 2012, maar is nu pas vrijgegeven.

10 cent

Het rapport raadt aan om bij een kilometerheffing van 10 cent – wat in lijn ligt met het toekomstige basistarief van 11,3 cent – ook op bepaalde gewestwegen tol te heffen. Dat zou extra sluipverkeer helpen te vermijden.

‘Als de kilometerheffing rond de 10 cent ligt, moet die worden gecombineerd met lokale maatregelen om de doorstroming van vrachtwagens op lokale wegen te beperken’, stellen de onderzoekers.

Wegen geschrapt

In de eerste plannen voor de kilometerheffing was daar inderdaad aandacht voor: in het voorontwerp van decreet dat eind maart in het Vlaams Parlement werd gepresenteerd, gold de kilometerheffing niet alleen op alle wegen die onder het huidige Eurovignet vallen, maar ook nog eens op meer dan duizend kilometer aan gewestwegen.

Dat Eurovignet is een certificaat dat vrachtwagenchauffeurs nu al moeten hebben om over het hoofdwegennet te rijden.

Focus op hoofdassen

Mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) beloofde enkele weken later die mogelijke sluipwegen ook in zijn definitieve plannen op te nemen. Maar tijdens de officiële voorstelling daarvan twee maanden later, bleek dat toch niet het geval. Een zestigtal gewestwegen die een toevloed aan vrachtwagens riskeren, waren van de kaart met de kilometerheffing geschrapt.

‘We hebben hierover langdurig overleg met diverse sectoren gepleegd’, zegt Weyts daarover. ‘We besloten om de focus op de hoofdassen te leggen. De buitenlandse transporteurs rijden vooral op onze snelwegen. Daar situeert zich het probleem.’

Alarm

Joris Vandenbroucke, SP.A-fractieleider in het Vlaams Parlement, trekt aan de alarmbel. ‘Minister Weyts is erin geslaagd het decreet over de kilometerheffing uit te kleden. Zijn intenties waren goed, maar zijn meer en meer verslapt. De minister benadrukte altijd het belang van verkeersveiligheid, maar dat bleek plots niet meer zijn grootste prioriteit. Hij legde zelfs de aanbevelingen uit de studie naast zich neer.’

Bron: De Standaard, 5 november 2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20151104_01955609

Mening: De kilometerheffing zal voor een grote extra kost zorgen bij onder andere de transportbedrijven. Uiteraard gaan zij er alles aan doen om die kost te vermijden. Ze zullen onder andere gebruik maken van de kleinere wegen. Dit gaat ten koste van de verkeersveiligheid vind ik. De regering moet in mijn ogen de verkeersveiligheid als prioriteit behouden. Daarom vind ik dat op de kleinere wegen ook een kilometerheffing moet gelden. De transportbedrijven zullen dan kiezen voor de snelste weg, die over de snelweg gaat. Dit is de enige manier om de kleine wegen verkeersveilig te houden.
Met citaat antwoorden