4th November 2015, 14:07
|
Registered User
|
|
|
|
Operatie blindedarmontsteking vaak onnodig
Een operatie bij een blindedarmontsteking is vaak helemaal niet nodig bij kinderen, meldt het Nederlandse RTL Nieuws. Een simpele antibioticakuur volstaat. Dat blijkt uit een onderzoek van het Kinderchirurgisch Centrum Amsterdam (KCA) waar RTL de uitkomst van in bezit heeft.
Het AMC en het VU Medisch Centrum, die samen het KCA vormen, deden een proef bij 25 kinderen. Zij kregen een sterke antibioticakuur in plaats van een operatie aan de blindedarm. 23 patiëntjes werden beter. Slechts twee van hen moesten alsnog onder het mes.
In Nederland worden jaarlijks ongeveer 15.000 mensen geopereerd aan hun blindedarm. Ruim 5.000 van hen zijn jonger dan twintig jaar. Het schrappen van onnodige operaties levert een besparing op van tientallen miljoenen euro's.
Bron: De Morgen, http://www.demorgen.be/wetenschap/o...nodig-b44b0d90/
Datum: 03/11/2015
Eigen mening: Een blindedarmontsteking kan van de ene op de andere dag ontstaan. Ik heb dit zelf ook gehad dus ik weet hoeveel pijn dit kan doen. Het was voor dokters ook heel moeilijk om met zekerheid te zeggen dat het om een blindedarmontsteking ging. Ik ben naar twee dokters geweest en daarna hebben ze mij naar het ziekenhuis gestuurd voor een echo. Ze hebben mij dan gezegd dat we juist op tijd waren, want het was al aan het scheuren. Ik ben toen ook meteen geopereerd. Ik heb ook altijd gehoord dat bij een blindedarmontsteking de patiënt meteen geopereerd moet worden, dus ik vind het wel vreemd dat dit ook behandeld kan worden met antibiotica. Ik vind het wel goed dat ze hier onderzoek naar gedaan hebben en dat er bij de meeste gevallen alleen een antibioticakuur nodig is in plaats van een operatie. Dit is waarschijnlijk ook veel leuker voor de patiënt, dan dat ze onder het mes moeten gaan. Bij een operatie is het probleem waarschijnlijk wel sneller opgelost, want dan wordt het er gewoon uitgehaald en na een paar dagen mag je het ziekenhuis verlaten. Bij een antibioticakuur heb je dan het nadeel dat dit langer kan duren, maar je hebt geen littekens die je bij een operatie wel hebt en het zal waarschijnlijk ook goedkoper zijn. Zoals ze in het artikel ook vermelden, is het schrappen van onnodige operaties een serieuze besparing. Dit is ook weer heel goed nieuws. Op deze manier kunnen ze dit geld gebruiken om nog andere onderzoeken uit te voeren voor bijvoorbeeld nieuwe medicijnen.
|