Enkele post bekijken
  #1  
Oud 1st November 2015, 11:19
B*b.Borgmans B*b.Borgmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 88
Vlaanderen faalt in begeleiding werkzoekende jongeren

Meer dan één derde van de werkzoekende jongeren in Vlaanderen heeft vijf maanden na zijn inschrijving bij de VDAB nog geen inschatting van zijn begeleidingsbehoeften gekregen. Dat zegt minister van Werk Philippe Muyters (N-VA) in antwoord op een vraag van SP.A-parlementslid Yasmine Kherbache. Volgens Kherbache blijkt uit de cijfers dat de begeleiding van werkzoekende jongeren faalt.

Kherbache verwijst naar de ‘Europese Jeugdgarantie’, waarbij alle jonge werklozen binnen de vier maanden een job, stageplaats, opleiding of aangepaste begeleiding moeten krijgen. In Vlaanderen heeft de arbeidsbemiddelingsdienst VDAB de ambitie om jongeren binnen de vier maanden na de inschrijving zo’n aanbod te doen. 'Op die manier zou elke jongere binnen de vijf maanden na de inschrijving aan het werk moeten zijn of persoonlijke begeleiding krijgen', stelt de VDAB.

SP.A-politica Kherbache vroeg aan minister Muyters in hoeverre die doelstelling gehaald wordt. Uit zijn antwoord blijkt dat in het tweede kwartaal van 2015 voor slechts 65 procent van de jongeren die vier maanden na hun inschrijving nog werkzoekend zijn, een inschatting is gemaakt of zij nood hebben aan persoonlijke dienstverlening. Van de jongeren die vijf maanden na inschrijving nog werkzoekend zijn, zit slechts 65 procent in een persoonlijke dienstverlening. Vijf maanden na inschrijving is voor maar liefst 35 procent nog steeds de nood aan dienstverlening niet bepaald.

Vlaanderen is volgens Kherbache nog ver verwijderd van de Europese ambitie. 'Ik vind dit zeer verontrustende cijfers. De minister beweert dat in Vlaanderen iedere werkzoekende op maat van zijn behoeften begeleid wordt via een sluitend maatpak. Als we zelfs de bindende Europese engagementen in het kader van de Jeugdgarantie niet halen, is er een grote kloof tussen het sluitend maatpak op papier en de realiteit op het terrein.'

Datum: 1/11/2015
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151101_01948998

Mening:
Net zoals Kherbach, vind ik dit ook verontrustende cijfers. Persoonlijk denk ik wel dat het ook niet allemaal zo simpel is. In België zijn er sowieso al niet al te veel jobs. Als ze nu iedereen nog een job willen geven, vier maanden nadat ze zich hebben ingeschreven, dan wordt het moeilijk. Langs de andere kant vind ik deze 'Europese Jeugdgarantie' wel iets goed. Op deze manier krijgen de jongeren werkgelegenheid en hebben ze een periode waarin ze zich kunnen tonen en bewijzen. Toch vraag ik mij af, als ze werk krijgen, in welke regio dit zal zijn. Is dit iets wat regionaal zal zijn? Of is dit eerder iets dat je bijvoorbeeld elke dag op en af naar Brussel moet?
Met citaat antwoorden