Enkele post bekijken
  #2  
Oud 29th October 2015, 11:35
e*ize.vandenbrande e*ize.vandenbrande is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Pulderbos
Posts: 91
‘Geef Franstalige ondertitels op VRT’

Net zoals Ben vind ik het voorstel van de Franstalige ondertitels bij Nederlandstalige programma's een beetje bizar. Wanneer iets gezegd wordt in je moedertaal ga je je aandacht niet leggen op ondertiteling in een vreemde taal. Waar ik wel mee akkoord ben, is dat Belgen zowel Nederlands als Frans zouden moeten kunnen spreken. In sommige scholen wordt er al voor het vijfde leerjaar begonnen met het onderwijzen van Frans, dit juich ik toe. Het inversie-onderwijs, waarbij algemene vakken in Vlaanderen worden gegeven in het Frans en in Wallonië in het Nederlands, vind ik ook heel interessant. Uiteraard komen hier heel wat zaken bij kijken: in welke taal wordt een test afgelegd, wat als er een leerling zwak is in de taal, ... Daarnaast hebben we ook nog Duits als officiële taal, ook hier zou men wat meer de focus op mogen leggen. Ikzelf heb sinds het zesde middelbaar geen Frans meer gehad. Het is jammer om te beseffen hoe snel deze kennis, waar je acht jaar aan hebt gewerkt, zo snel verdwijnt. Op de hogescholen zouden ze hier ook rekening mee kunnen houden, zodat studenten hun kennis van hun tweede taal kunnen onderhouden.
Met citaat antwoorden