De helft van de Belgische webwinkels kampt met beveiligingsproblemen. Bij drie van de onderzochte webwinkels lagen de klantengegevens zelfs zo maar voor het grijpen. Dat blijkt uit onderzoek van Test-Aankoop. De consumentenorganisatie wil meer concrete veiligheidseisen en vraagt strengere controles van de overheid.
Steeds meer Belgen shoppen op het internet, stelt Test-Aankoop. "Webwinkels vormen echter het doelwit van personen met slechte intenties die uit zijn op de gegevens van duizenden consumenten", zegt woordvoerder Simon November. Daarom deed de consumentenorganisatie een onderzoek naar de beveiliging van webwinkels.
Van de 100 sites die Test-Aankoop in de loop van augustus 2015 onderzocht, was slechts de helft geslaagd voor de veiligheidstest. "Een deel van de webshops beheerde wachtwoorden op een slechte manier of bleek een gemakkelijke prooi voor phishing. Bij liefst 33 sites troffen we een lek aan waarmee hackers malafide software op de pc van klanten kunnen installeren of hun shopsessies vanop afstand overnemen. Het volstaat daarbij om de klant op een gemanipuleerde link te laten klikken."
Bij drie van de onderzochte sites was zelfs directe toegang mogelijk tot de gegevens van de klanten", aldus November. Zo was bij één site, Outspot.be, het mailverkeer tussen de helpdesk en de klanten publiek toegankelijk.
De consumentenorganisatie eist een striktere en meer concrete controle op de beveiliging van de webwinkels. "De consument verdient namelijk een betere bescherming wanneer hij zijn aankopen online doet", benadrukt de woordvoerder van Test-Aankoop.
Bron: De Morgen,
http://www.demorgen.be/economie/-he...lemen-b712cead/
Datum: 27/10/2015
Eigen mening: Ik ben zelf niet echt een fan van internetaankopen, tenzij het is voor kleinere aankopen zoals een gsm hoesje. Voor kledij, elektronische apparatuur en dergelijke ga ik liever naar de gewone winkels. Dit zijn meestal ook duurdere aankopen en wil je toch wel eens vasthebben voor je ze koopt. Als je deze koopt in de winkel ben je ook zeker dat je het juiste hebt en dat je niet bedrogen wordt. Op dit vlak vertrouw ik het internet ook niet. De beschrijving op het internet verschilt heel vaak met de realiteit. Ook qua beveiliging is het internet niet altijd te vertrouwen. Je moet al je gegevens ingeven en je weet nooit met zekerheid waar deze terecht komen. Ik verschiet er daarom ook niet echt van dat de helft van de webwinkels kampen met beveiligingsproblemen. Gegevens van klanten liggen zomaar voor het grijpen en dit zou eigenlijk echt niet mogen. Er zijn ook meer en meer mensen die via het internet kopen en zij hebben recht op privacy en op een goede bescherming. Het is dus heel goed dat de consumentenorganisatie meer concrete veiligheidseisen wil en strengere controles van de overheid vraagt.