Ten strijde tegen snelcursus theorie
Ten strijde tegen snelcursus theorie
Door Lorin Parys op 19 oktober 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkeersveiligheid
GvA : 20-10/2015
Minister van Verkeer Ben Weyts (N-VA) laat de vragen voor theoretische rijexamens veranderen. Zo hoopt hij bedrijfjes te slim af te zijn die stoomcursussen geven met trucs en knepen om erdoor te geraken.
Dat zegt Vlaams Parlementslid LorinParys (N-VA), die over deze "wanpraktijken", zoals hij het noemt, een schriftelijke vraag stelde aan de minister. "Ik wacht nog op het schriftelijke verslag, maar op het kabinet is mij verzekerd dat wordt ingegrepen", zegt Parys.
Het gaat om bedrijfjes zoals Zekerslagen.be en Altijdgeslaagd.be, die "honderd procent slaagkans" beloven en die op een of andere manier (waarschijnlijk door opnames met smartphone) alle mogelijke vragen kennen en allerlei ezelsbruggetjes en andere trucs hebben bedacht om de kans op succes te vergroten.
De deelnemers aan de stoomcursussen leren op deze manier niet de verkeersregels grondig kennen, ze weten alleen welke antwoorden ze moeten geven.
Een tip bij Zekerslagen.be is bijvoorbeeld: "Zie je het icoontjes van een telefoon, dan is het antwoord altijd ja." Of: "Bij vragen over brandstofverbruik moet je altijd 'stijgt' antwoorden." Of: "Kijkt de politie naar jou, dan moet je stoppen."
Bij Altijdgeslaagd in Nederland luidde een tip: "Als er iets over punt A of punt B wordt gevraagd, altijd punt B antwoorden."
De cursus duurt van 's ochtends tot in de namiddag, meteen nadien worden de deelnemers naar het examencentrum gebracht om er de officiële test af te leggen. De kostprijs is 99 euro (Zekerslagen.be) of 144 euro (Altijdgeslaagd.be). Wie niet slaagt, mag kosteloos opnieuw deelnemen aan de cursus, tot het lukt.
Vooral allochtonen
Zekerslagen is actief in Antwerpen en Gent, Altijdgeslaagd heeft in Nederland naar eigen zeggen al 93.000 kandidaten aan een theoretisch rijbewijs geholpen en probeert nu in Antwerpen voet aan de grond te krijgen.
Hun klanten zijn naar ze zelf zeggen vooral allochtonen, voor wie de taal vaak een extra hindernis vormt.
"Maar zij brengen dus levens in gevaar", zegt LorinParys. "Ze sturen mensen door naar het praktisch examen die niet de vereiste kennis hebben van onze wegcode. Sommige van hun instructies kloppen gewoon niet. De cursisten leren ook niet alle borden kennen, alleen degene die ze nodig hebben om te slagen. Als zij de weg op mogen, zijn ze een gevaar voor andere weggebruikers."
Ook Federdrive, de Federatie van Erkende Rijscholen, is niet te spreken over de aanpak. "Wij krijgen hier jongeren over de vloer die geen woord Nederlands kennen, maar die toch geslaagd zijn voor hun theorie, terwijl ze geen tolk hadden gevraagd. Dat kunnen we zien op hun papieren. Dat kan toch niet?", fulmineert bestuurder Fons Uyttenhove. "Onze lesgevers moeten daardoor nog theorie geven tijdens de kostbare praktijkuren. Dat is demotiverend."
Voorzitter Jeroen Meesters van Federdrive zegt dat het soms hallucinant is: "De Vlaamse uitgeverij Hit The Road, gespecialiseerd in boeken voor rijopleidingen, heeft onlangs een anonieme mystery man laten deelnemen aan zo'n cursus. Hij zag dat iemand die iets vroeg over voorrang werd weggelachen:Wat zeg jij nu? Opletten man! Je moet gewoon naar de vraag kijken en het antwoord onthouden."
Bram Van den Borre van Hit the Road heeft het betreffende rapport mee opgesteld. "Wij verkopen onze boeken via de rijscholen. Het doel ervan is niet alleen slagen in het examen, maar ook echt veilig leren rijden. Daar zijn deze bedrijfjes niet mee bezig. Het is een vorm van concurrentie die niet deugt."
Nederland strenger
In Nederland is al vaker ophef ontstaan rond het fenomeen en zijn de regels intussen verstrengd.
Minister Weyts neemt nu volgens Lorin Parys drie maatregelen: de volgorde wordt veranderd bij meerkeuzevragen, de vragen worden soms veranderd en er komen veel meer mogelijke vragen dan de 400 nu.
"We moeten het wel blijven opvolgen", zegt Parys. "De bedrijfjes zullen er iets op proberen te vinden. Als je ziet dat Altijdgeslaagd in Nederland aan 93.000 cursisten zit, dan weet je hoe winstgevend het is."
De man achter Zekerslagen, die in Deurne woont en naar eigen zeggen van Koerdische komaf is, wil geen commentaar geven aan de telefoon, alleen tijdens een ontmoeting, maar dat lukte niet meer gisteravond.
Een Nederlandse woordvoerder van Altijdgeslaagd, dat een Turkse eigenaar heeft, zegt dat ze alleen maar zo helder mogelijk de theorie proberen bij te brengen. "Zonder moeilijke woorden, zo direct mogelijk, in een taal die de cursisten begrijpen. Niet iedereen heeft hogere studies gedaan."
De twee bedrijfjes hebben overigens niets met elkaar te maken en zijn zuivere concurrenten.
"We gaan ervoor moeten zorgen dat de examencentra slimmer blijven dan deze mensen", zegt Lorin Parys. "Tot ze het opgeven."
Bron: Gazet van Antwerpen
Mening:
Met verbijstering heb ik dit artikel gelezen. Ik wist echt niet dat er zoveel gesjoemeld werd met het behalen van rijbewijzen. Ik snap niet dat er zulke praktijken bestaan. Er gebeuren al zoveel ongelukken.
Ik vind het goed dat allochtonen hun rijbewijs behalen, maar dit moet wel op een eerlijke manier gebeuren. Wij, Vlamingen, hebben ons ook aan de regels te houden. Ik kan er gewoon niet bij dat de allochtonen enkel die theorie moeten kennen die ze nodig hebben om te kunnen slagen en dat er dan nog vooraf tips gegeven worden.
In een bijkomend artikeltje (annex aan dit artikel) las ik nog: ’Het voordeel voor allochtonen is dat ze er les kunnen krijgen in eigen taal […]. Vrouwen kunnen zeker vragen om alleen les te krijgen van andere vrouwen of in aanwezigheid van hun man. De scholen zijn soms ook 10 tot 20 euro per uur goedkoper.’ Ik ben van mening dat het goed is dat allochtonen les kunnen krijgen in hun eigen taal. Op deze manier kunnen ze de verkeersregels misschien beter begrijpen. Op dat vlak zijn deze ‘speciale’ rijscholen een goede zaak. Wel moet men onthouden dat de allochtonen net hetzelfde zouden moeten kunnen en leren als de autochtonen. Iedereen gelijk voor de wet.
Ik hoop écht dat de examencentra en de overheid op verschillende vlakken ingrijpen en dat zo de veiligheid op de weg bevorderd wordt.
|