Vlaanderen, Brussel, Wallonië en de federale overheid zijn het eindelijk eens geworden over de lasten en de lusten van de klimaatinspanningen die ons land moet doen. Vlaams minister van Omgeving Joke Schauvliege en haar collega's Marie-Christine Marghem (federaal), Carlo Di Antonio (Wallonië) en Céline Fremault (Brussel) hebben daarover gisteren en voorbije nacht overleg gevoerd.
De deal werd vannacht om 2 uur bereikt. De ministers moeten nu het akkoord nog voorleggen aan hun respectievelijke regeringen. De inhoud ervan is nog geheim. Maar inmiddels lekten al cijfers uit bij Le Soir en de VRT.
De doelstelling om de hoeveelheid broeikasgassen te verminderen met 15 procent tegen 2020 (vergeleken met 2005) zou vertaald worden naar een inspanning van 15,7 procent voor Vlaanderen, 14,7 procent voor Wallonië en 8,8 procent reductie voor Brussel. De federale regering verbindt zich er onder meer toe een aantal technische maatregelen te nemen in de transportsector en evaluatie- en controlemechanismen op te stellen.
De tweede doelstelling om 13 procent van de energie uit hernieuwbare bronnen te puren in 2020, betekent volgens de VRT en Le Soir voor Vlaanderen 10 procent uit bijvoorbeeld wind- of zonne-energie, 11,5 procent voor Wallonië en 3,5 procent voor Brussel. De federale overheid moet 2,75 procent halen (de windparken op zee zijn federale materie).
Uitstootrechten
En dan is er de verdeling van de inkomsten uit de verkoop van uitstootrechten, een gevoelig punt in de onderhandelingen. Die CO2-quota zouden in de periode 2013-2015 326 miljoen euro opgeleverd hebben en de komende vijf jaar naar schatting jaarlijks 188 miljoen euro. Voor de inkomsten uit het verleden zou Vlaanderen de helft krijgen, Wallonië 29 procent, Brussel 6 procent en de federale overheid 15 procent. Voor de inkomsten de komende jaren zou dat 50 procent voor Vlaanderen, 30 procent voor Wallonië, 8 procent voor Brussel en 12 procent voor het federale betekenen.
Vlaanderen betaalt 29 procent, Wallonië 16,5 en Brussel 4,5 procent
Klimaatfonds
De federale overheid zal ten slotte de helft van de Belgische financiering voor het internationale klimaatfonds, dat op de klimaattop in Parijs moet voorgesteld worden, voor haar rekening nemen. Vlaanderen betaalt 29 procent, Wallonië 16,5 en Brussel 4,5 procent.
Deze cijfers zijn nog niet bevestigd. De bevoegde ministers moeten nu terugkoppelen naar hun respectievelijke regeringen met dit principeakkoord. Maandag is een persconferentie gepland.
Al zes jaar lukt het niet om een akkoord te vinden over de verdeling van de Belgische klimaatinspanningen. Verschillende ministers lieten de voorbije weken weten dat ze een akkoord wilden bereiken. Zonder dat dreigde België een slecht figuur te slaan op de klimaattop in Parijs, die eind november van start gaat.
Coherent beleid
Groen reageert positief op het akkoord. "Ons land riskeerde met rode kaken op de Klimaattop in Parijs te staan. De regeringen moeten wel niet euforisch zijn over een akkoord op de valreep dat er eigenlijk al 6 jaar had moeten zijn", reageert voorzitster Meyrem Almaci.
De oppositiepartij vraagt ook dat de ministers van Klimaat in het Vlaams en federaal parlement meteen toelichting verschaffen over hoe ze de doelstellingen concreet zullen maken. "Na deze stap moeten de vier ministers verder tot een coherent klimaatbeleid komen. Alleen zo kan ons land van zijn reputatie als slechtste Europese leerling afkomen", besluit de Groen-voorzitster.
'Na deze stap moeten de vier ministers verder tot een coherent klimaatbeleid komen'
Bron:
http://www.demorgen.be/binnenland/n...ingen-b02eabfb/
Mening: Dat er pas na zes jaar een akkoord bereikt wordt in verband met de Belgische klimaatinspanningen is ontzettend lang. Er konden - zonder getreuzel - in de afgelopen zes jaren al iets bereikt worden. Mijn vraag is dan ook waarom dit zich zolang liet aanslepen. Uiteraard geldt het motto 'beter laat dan nooit' maar toch ben ik sceptisch over dit akkoord, dat nog moet goedgekeurd worden. De uitstoot van broeikasgassen zijn nog steeds veel te hoog (Oslo neemt alvast een bewonderenswaardig
initiatief om de stad autovrij te maken, dat tegen 2019 in orde zou moeten zijn), bomen die gekapt worden, het gebruiken van te chemische producten,....