22nd October 2015, 15:44
|
Registered User
|
|
|
|
Ik schrik niet van de hoge cijfers. Het is te begrijpen dat veel studenten bezwijken onder de stress en de druk die gepaard gaan met hogere studies. We leven eenmaal in een prestatiegerichte maatschappij en dit uit zich volgens mij heel sterk binnen scholen. Je moet als student hoge cijfers halen, een leuk sociaal leven hebben, een bepaalde sport doen en noem maar op. De druk ligt hoog. Als je dan nog je eigen weg moet zoeken in de samenleving maar ook in je studies vraagt dat veel energie. Als je geluk hebt maak je ineens de 'juiste' keuze en kom je in een richting terecht die je ook echt blijkt te liggen. Maar het kan ook anders. Een groot deel van de studenten moet zich heroriënteren voordat zij een goede richting hebben gevonden.
Zelf heb ik ook moeilijkheden ondervonden tijdens de overgang van het middelbaar naar het hoger onderwijs. Plotseling sta je er 'alleen' voor en moet je zelf het heft in eigen handen nemen. Die verantwoordelijkheid schrikte mij enorm af. Hierbij komt dan nog eens de druk om te presenten en dan kom je tot het bekende fenomeen: STRESS.
Het is daarom volgens mij belangrijk om alert te zijn voor signalen die kunnen leiden tot een depressie. Zo kunnen ook hogescholen en universiteiten hier tijdig op inspelen.
|