Enkele post bekijken
  #1  
Oud 21st October 2015, 17:02
ARNE.W*LLEMS ARNE.W*LLEMS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Grobbendonk
Posts: 73
Transportprijs stijgt met 8 procent door kilometerheffing

De kostprijs van het algemeen nationaal vervoer zal gemiddeld met 7,94 procent stijgen door de invoering van de kilometerheffing. Dat meldt Febetra, de Federatie van Belgische Transporteurs.

Febetra baseert zich op berekeningen van het Instituut Wegtransport en Logistiek België.

Vanaf 1 april 2016 gaat de kilometerheffing voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton van start in de drie gewesten. Het Instituut Wegtransport berekende de impact ervan op de kostprijs van een transport op basis van de officiële tarieven. In Brussel is de impact nog hoger (gemiddeld plus 12,40 procent) dan in Vlaanderen en Wallonië omdat de heffing in het Brusselse gewest voor alle wegen zal gelden.

Doorrekenen

Door de 'uiterst krappe' winstmarges in de transportsector zullen vervoerders geen andere keuze hebben dan de meerkost door te rekenen aan de klant, zegt Febetra in een mededeling. 'Uiteindelijk zal de consument de rekening betalen.'

De federatie wijst er verder op dat Satellic, de uitbater van het systeem, vervoerders verplicht de tol te betalen via kredietkaarten of tankkaarten, 'wat ook tot meer kosten leidt'. Febetra vraagt dan ook dat Satellic dringend werk maakt van de mogelijkheid tot rechtstreekse betaling.

Met de kilometerheffing willen Vlaanderen, Brussel en Wallonië buitenlandse vrachtwagens mee laten betalen voor het gebruik, het onderhoud en de uitbouw van onze wegen. Volgens Febetra is het enkel 'een fiscale maatregel zonder enig effect op de mobiliteit, waar alleen de gewesten en Satellic beter van worden'.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151021_01931078

Eigen mening:
Ik vind de kilometerheffing een goed idee. Hierdoor komt er een groter budget voor het onderhoud van onze wegen, die nu in echt erbarmelijke staat zijn. De truckers, die naar mijn mening de oorzaak zijn van de slechte staat van onze wegen, draaien hierdoor op voor de schade die ze veroorzaken. Langs de andere kant treft de kilometerheffing de 'gewone mens' ook, aangezien de prijzen omhoog gaan. Ik vind dat de kilometerheffing er moet komen, dit komt ons wegennet alleen maar ten goede en de kleine meerprijs die we hiervoor op onze producten betalen weegt niet op tegen de voordelen.
Met citaat antwoorden