ANTWERPEN - De nieuwe laad- en loskade op het bedrijventerrein Blue Gate Antwerp, die dinsdag werd geopend, moet de files in Antwerpen verminderen.
Het bedrijventerrein Blue Gate Antwerp werd gisteren officieel geopend. Tot hiertoe is enkel touwenproducent Bexco er actief. Bexco maakt in Antwerpen zeer grote en stevige touwen om olie- en gasplatformen in diepe wateren op hun plaats te houden. Het bedrijf stelt in Antwerpen zo’n twintig mensen tewerk.
Tegen midden 2017 komen de volgende bedrijven naar Blue Gate Antwerp. De vervuilde site moet eerst grondig worden gesaneerd. In februari 2016 stellen de stad Antwerpen en de Vlaamse overheid ook een privépartner aan, die de selectie van bedrijven voor Blue Gate in goede banen moet leiden.
De stad eist dat de bedrijven op Blue Gate Antwerp een groot deel van hun goederen en materialen laten vervoeren via het water. Daarom gaf ze aan het bedrijf Artes-Roegiers de opdracht om in elf maanden tijd een gloednieuwe laad- en loskade bouwen. “De kade is geschikt voor binnenschepen van 4,5 meter diep”, zegt Leo Clinckers, afgevaardigd bestuurder van Waterwegen en Zeekanaal, de organisatie de waterwegen in Vlaanderen beheert. “Het is de bedoeling dat ook bouwbedrijven in de regio rond Blue Gate Antwerp de kade zullen gebruiken. Als alle bedrijven op Blue Gate Antwerp in 2017 van start zijn gegaan, zal er aan deze kade 1,5 miljoen ton goederen per jaar worden geladen en gelost. Dat zijn meer dan zestigduizend vrachtwagens”, zegt Clinckers.
Bron: Gazet van Antwerpen 21/10/2015
http://www.gva.be/cnt/dmf20151020_0...per-jaar-minder
Eigen mening: Ik zit hier met gemengde gevoelens na het lezen van dit artikel. Enerzijds vind ik het een goed idee, aangezien er al zoveel vrachtwagens op de wegen rondrijden. Het zou het reeds groter wordend probleem van de files verminderen. Anderzijds vind ik het ook een minder goed idee, omdat een vrachtschip heel slecht is voor het milieu. Ik heb dit opgezocht op verschillende sites en zag dat het gebruik van maritieme brandstof heel vervuilend is omdat het nauwelijks gereglementeerd is. Men kijkt verwijtend naar wegverkeer en industrie, maar kijkt dikwijls niet naar de grootste 'boosdoener', de scheepvaart.