Enkele post bekijken
  #2  
Oud 21st October 2015, 08:05
E*elyne.Van.Rompaey E*elyne.Van.Rompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Emblem
Posts: 80
Ik ben het eens met wat C*roline zegt. De opleidingen hebben zeker en vast een meerwaarden. We beseffen soms niet hoe moeilijk mensen het kunnen hebben om een goede sollicitatiebrief te schrijven, een goed gesprek doen met een mogelijk toekomstige werkgever enzovoort. Uiteraard moet elke instantie eenzelfde traject proberen te volgen. Zoals C*roline aangeeft is het zeker een goed idee om een bepaald vast traject uit te stippelen dat werkt rond bepaalde thema's. Zoals er leerplannen bestaan voor het onderwijs, zo zou er ook een 'leerplan' moeten bestaan voor organisaties die werkzoekende terug helpen om werk te vinden. Daarnaast vind ik het ook een beetje onnuttig om mensen die al jaren werken en plots werkloos zijn door bijvoorbeeld een sluiting, naar zulke opleidingsbedrijven moeten gaan als ze na een bepaalde periode nog geen werk hebben gevonden. Mensen met veel werkervaring hebben doorgaans al een hele weg afgelegd. Ik vind niet dat je deze mensen opnieuw moet aanleren hoe ze een sollicitatiebrief moeten schrijven of hoe ze op een verantwoordelijke manier moeten solliciteren. Maak gebruik om deze mensen meer bij te scholen in hun vak, waar ze doorgaans toch al een echte expert zijn in geworden. Geef deze mensen de kans om eventueel een carrièrewending aan te gaan. Dat opleidingsbedrijven zelf diploma's uitdelen, daar ben ik het ook niet echt met eens. Een diploma moet men beschouwen als iets waardevol. Het kan niet dat elke organisatie zomaar een diploma mag uitdelen. Uiteraard begrijp ik dat je niet alles kan controleren. Toch zal er een hervorming moeten komen om werkzoekende een goede begeleiding te geven, waar ze ook degelijk iets aan hebben en kunnen uit leren. Het idee dat ze uiteindelijk daar zitten omdat ze er moeten zitten, dat moet verdwijnen.
Met citaat antwoorden